توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

مزایای تستوسترون


مزایای تستوسترون

تستوسترون به عنوان یک مکمل سلامتی به ورزشکاران هم کمک میکند در رشته ی خود به اوج برسند و هم کمک میکند در رخت خواب راحت بخوابند.این هورمون طبیعی به خاطر قابلیتش برای تحریک رشد عضله بین عموم معروف شده است.تستوسترون خالص از طریق چندین روش تحویل تحت نظارت مستقیم پزشک در دسترس است,در حالی که جایگزین های گیاهی آن در قفسه های مغازه های محلی وجود دارند.

درباره ی تستوسترون

تستوسترون در داخل ارگان های تناسلی مرد و زن وجود دارد.با در نظر گرفتن به عنوان یک هورمون آندروژن,تستوسترون جنسیت جنین را در طول مراحل پیشرفتش تعیین میکند.در داخل رحم مادر پسران مقدار زیادی تستوسترون و دختران مقدار کمی دریافت میکنند.

مشخصات افرادی که دارای مقادیر سالم تستوسترون هستند:

    چگالی و تراکم زیاد و محکم استخوان ها که به پرهیز از پوکی استخوان کمک میکند.
    حتی توزیع چربی نیز به این افراد ظاهری متناسب میدهد.
    حجم عضله و قدرت شروع برای افزایش فعالیت ورزشی منظم.
    تعداد مناسب سلول قرمز خونی اکسیژن را درون بدن انتقال میدهند و با کم خونی مبارزه میکند.
    غرایز جنسی فعال و حداکثر پتانسیل برای داشتن یک زندگی جنسی فعال.
    تولید زیاد اسپرم در مردان فعالیت جنسی را تحریک کرده و پتانسیل تولید مثل را افزایش میدهد.

حداکثر مقدار تولید در طول بلوغ جنسی اتفاق می افتد و بعد از سن ۳۰ سال در مردان شروع به کاهش یافتن میکند,در حالی که تولید مقدار کمی از آن در زنان تا دوران یائسگی ادامه میابد.یک بیماری معروف به کاهش فعالیت بیضه ها توصیف میکند چرا برخی آقایان قادر به تولید طبیعی تستوسترون نیستند.

عدم تعدال هورمونی

مردان مسن تر با مقادیر تستوسترون کاهش یافته و افرادی که از کم کاری بیضه ها رنج میبرند مشکلات سلامتی زیادی را تجربه میکنند.کم کاری یا بد کاری جنسی یک عارضه ی معمول است که با مشکلات خواب و مشکلات احساسی همراه است.کاهش تستوسترون در زنان پس از یائسگی معمولا نتیجه ی کاهش غریزه و پتانسیل جنسی را در پی خواهد داشت.تستوسترون مکمل کیفیت زندگی را برای بسیاری افراد که از این عدم تعادل هورمونی رنج میبرند,افزایش میدهد.

سوء مصرف تستوسترون

به خاطر قابلیت های طبیعی اش به عنوان یک بهبود دهنده ی نیرو,مکمل های تستوسترون در بین ورزشکاران و مشتاقان به سلامتی مرسوم شده است.سوء مصرف مشکلات عدیده ای ایجاد میکند,از جمله جوش صورت و پوست,زردی و از شکل افتادگی اندام های تناسلی.کلینیک مایو نیز فهمیده است که مصرف بیش از حد تستوسترون باعث غلیظتر شدن خون و افزایش پتانسیل مشکلات قلبی – عروقی میشود.با توجه به مجله ی سلامت مردان,مکمل های استرویدی سنتی از سال ۲۰۰۵ به بعد دیگر در دسترس عموم قرار نداشتند,اما تعدادی از جایگزین های طبیعی به سرعت وارد بازار مصرف شدند.

جایگزین های طبیعی تستوسترون

تریبیولوس ترستریس, DHEA ,کراتین, HMB و ال – آرگنین معروف ترین اشکال جایگزین تستوسترون میباشند.هر کدام بر وظیفه ی خاصی از تستوسترون تمرکز میکنند.مصرف کنندگان باید خطرات موجود در هر ماده را قبل از تصمیم گیری برای مصرف آن در نظر بگیرند.

تریبیولـوس ترستـریس یک گیـاه اروپـایی اسـت که درحـال حـاضردردشتهـای آفتـابی کـالیفرنیا وجـود دارد.  به فـرم مـایع تبـدیل میشـود و در بازار به عنـوان محـلول افـزایش دهـنده ی تسـتوسـترون به فـروش میرسد.متاسفانه,دانشمندان در دانشگاه میشیگان دریافتند که احتمال زیاد تری وجود دارد که مصرف کنندگان مرد کاهش مناسب مقادیر کلسترول و بهبود عضله های سینه را تجربه کنند.


قرص های دیهیدروپیاندروسترون(DHEA)یک محصول قدیمی در بازار سازندگان تستوسترون میباشد.یک ورژن مصنوعی از یک هورمون طبیعی دیگر.مواد موجود در آن مقادیر تستوسترون و استروژن را افزایش میدهند.ایجاد شده تا سرعت علایم وحشتناک پیری و مبتلایان به زیادی کلسترول را کاهش دهد,و مصرف کنندگان مرد در مورد بهبود عضلات سینه بیشتر در معرض خطر هستند.

کراتین باعث ایجاد استقامت و تسریع فرآیند بازیابی پس از تمری میشود.به شکل پودر در دسترس است,مصرف کنندگان مواد را داخل یک ترکیب نوشیدنی مخلوط میکنند.مصرف کنندگان عوارض جانبی کمی را گزارش داده اند اما گرفتگی عضلات و صدمات فشار و استرس اتفاق می افتند.

قرص های بتا هیدروکسی بتا متیل باتیرات(HMB)تفاوت منحصر به فردی دارند.تحقیقات انجام شده در ژورنال فیزیولوژی کاربردی نشان میدهد که آمینو اسید باعث افزایش حجم عضلات میشود.مطالعات انجام شده نشان میدهند که این محصول به اندازه ی کراتین موثر است اما از تاریخ ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعاتی در خصوص عوارض جانبی بالقوه در دست نیست.

قرص های ال – آرگنین جریان خون به سمت بافت های عضله ای را برای بهبود کارایی افزایش میدهند.این ماده ی مشتق از آمینو اسید با توجه به یک مطالعه ی انجام شده برای ژورنال انجمن پزشکی آمریکا باعث حمله و سکته ی قلبی میشود.متخصصان پزشکی قویا توصیه میکنند که مردم باید از این مکمل بسیار در دسترس پرهیز کنند.

انجمن های بدنسازی نشان میدهند که تولید کنندگان طبیعی ترین مکمل های طبیعی را منحصرا برای مصرف کنندگان مرد تولید کردند.تعدادی از بانوان بیان کردند که با استفاده از محصولات ضعیف تر حداقل تاثیرات را تجربه کردند<یکی از معمول ترین عوارض جانبی جوش صورت میباشد.زنان در سن بچه دار شدن باید وقتی از هر کدام از اشکال محصولات تسوسترون استفاده میکنند بسیار هوشیار و محتاط باشند,باید در نظر بگیرند که این هورمون عیب و نقص های بسیاری در نوزاد ایجاد میکنند.مطالعات در مورد تاثیرات محصولات لیست شده در بالا برای مصرف کنندگان زن بسیار کم میباشند.

مکمل های سالم تستوسترون شامل موادی برای افزایش دادن عملکرد های اصلی انسان هستند.تمام محصولات مشتق هایی از مواد شیمیایی هستند که در بدن یافت میشوند,اما حتی مقدار زیادی از یک چیز خوب هم میتواند باعث بروز مشکل شود.با در نظر گرفتن خطارت جدی مرتبط با این موارد,مصرف کنندگان باید در طول استفاده از آنها پزشکان خود را مطلع نگه دارند.

منبع : body4life.ir


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 10 آبان 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

دردهای گردن و مراقبت از مهرهای گردن

دردهای گردن و مراقبت از مهرهای گردن



گردن انسان شامل 7 مهره است که بعد از کمر، شايع ترين ناحیه مستعد آرتروز، ساييدگی و کاهش فاصله و فتق ديسک بین مهره ای است.البته مهره های گردن از آنجايی که نخاع و ريشه های عصبی بسيار مهمی را در برگرفته بسيار حساس تر از مهره های کمری هستند و آسيب های جدی اين ناحيه می تواند باعث فلج کامل دست ها و پاها گردد. عوامل متعددی باعث ايجاد دردهای گردن (Cervical Pain) و متعاقب آن دردهای تير کِشنده و جان فرسايی در دست ها مي شود از جمله اين عوامل عبارتند از:

 التهاب بافت های نرم اطراف مفاصل گردن, خشکی مفاصل بین مهره ای، وضعيت نامناسب سر و شانه ها، تغيير شکل مهره ها به طور اوليه يا ثانويه ، آرتروز،بیماری ديسک گردن و بيماری هاي ناشی از گرفتگي هاي عضلاني و کشيدگي های ليگامانی.چه کنیم و چگونه عمل کنیم که از مهره های گردنمان به خوبی محافظت کنيم تا دچار هيچ يک از بيماری های فوق نشويم و براي هميشه از دردهای جسمی- روانی و اقتصادی بيماری های گردن دور بمانيم؟

به اين منظور، توجه و رعايت نکات ياد شده ذيل را به همگان توصيه مي کنيم چه در محيط های کارگری، چه در محيط های کارمندی يا حتی در خانه؛ و اين نکته را يادآور مي شويم که صِرف مطالعه کافي نيست بلکه عمل به تک تک موارد ياد شده الزامي است تا دچار دردهای گردن و عوارض ناشي از آن نشويم.

بيشترين علل وجود دردهای مختلف در ناحيه گردن ناشی از سه بيماری شايع آرتروز، فتق ديسک و سندرم هاي عضلاني است که در صورت وجود درد در ناحيه گردن و انتشار آن به دست ها حتي در مراحل اوليه آن بايستي به پزشک مراجعه کرد تا تشخيص قطعي در مراحل اوليه صورت گيرد چرا که درمان در اين مراحل بسيار مفيدتر و مؤثرتر واقع مي گردد.

 نکات بسیار مهم:

۱-هميشه گردن خود را چه در حالت ايستاده، نشسته، يا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهداريد به طوري که هيچ زاويه اي با بدن نسازد .

2-هرگز گردن خود را خم نکنيد بلکه اگر لازم است صندلي خود را کوتاه تر کنيد يا ارتفاع ميز خود را بالاتر ببريد تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشيد. چرا که بسياري از بيماري هاي گردني ناشي از خم بودن گردن به مدت طولاني است. بنابراين حتي الامکان گردن خود را خم نکنيد و اگر مجبور به اين کارهستيد، هر از چند گاهي گردن خود را صاف کنيد.

3-از نرمش ها و حرکاتي که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستيد دوري کنيد.

4-اگر کارتان در وضعیت نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستيد حتماً با يکي از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روي مهره هاي گردني بکاهيد تا کمتر دچار صدمات گردني شويد.

5-بهتر است از ميزهايي استفاده کنيد که شبيه ميز تحرير مدارس است و پايه هاي جلويي آن، کمي بلندتر از پايه هاي عقبي است به اين ترتيب کمتر ناچارمي شويد گردنتان را خم کنيد.

6-موقع مطالعه سعي کنيد کتاب يا روزنامه را بالا نگهداريد نه اين که گردنتان را خم کنيد. مدت هاي مديدي اينگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسيب بزند.

7-حتي الامکان هنگام خوابيدن از بالش کوتاه استفاده کنيد. به طوري که سرتان در امتداد بدن قرار گيرد نه اين که خم شود.

8-در موقع رانندگي تا آنجا که مي توانيد به فرمان نزديکتر بنشينيد تا مجبور نباشيد دستهايتان را دراز کنيد و به فرمان برسانيد چرا که به طور مستقيم و غير مستقيم ايجاد گردن درد مي کند.

9- صندلي که روي آن مي نشينيد و رانندگي مي کنيد حتماً بايستي داراي تکيه گاهي جهت گردن باشد. چرا که در بسياري از حوادث رانندگي از قبيل ترمزهاي شديد ( که باعث حرکت شديد رو به جلوي گردن مي شود) و برخورد شديد اتومبيل ديگري از پشت ( که باعث حرکت شديد رو به عقب گردن مي شود ) سبب آسيب نخاع در اثر شکستن و جابجايي مهره ها مي گردد.

تمرینات و حرکات مفید:

۱- اعمال مقاومت به عضلات گردن در جهت های مختلف به کمک دست در خط وسط

2- از حرکات چرخشي گردن و سر خودداري کنيد.

3- شانه ها و عضلات اطراف را تقويت نماييد

الف) شانه هايتان را بالا ببريد و به گوشهايتان نزديک کنيد. 5 ثانيه نگه داريد، سپس آزاد نماييد. اين حرکت را روزي سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نماييد.

ب) شانه هايتان را به سمت عقب حرکت دهيد به طوري که کتف هايتان از پشت به يکديگر نزديک شوند اين حرکت را روزي سه مرتبه هر مرتبه 30 بار تکرار نماييد .

4- روي يک تخت دراز بکشيد و گردن تان را از پايين به بالا حرکت دهيد. اين حرکت را روزي يک بار و هر بار 40 مرتبه انجام دهيد.

5- هميشه حالتي نظامي وار داشته باشيد سر صاف و مستقيم ، نگاه به جلو

تهیه و تدوین متن:فیزیوتراپیست عارف سعیدی


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: جمعه 9 آبان 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

درمان آرتروز زانو با ورزش

درمان آرتروز زانو با ورزش



آرتروز زانو شایع ترین بیماری تخریبی از میان مفاصل بدن می‌باشد.میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است. آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که از آن به بیماری مفصلی پیشرونده یاد می‌شود.از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می کنند.تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است.با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است.علاوه برسن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروزاین بیماری دخیل باشند.

اگر دچار آرتروز زانو هستید تمرینات زیر که برای درماناین مشکل  تهیه شده اند موجب تقویت عضلات حمایت کننده زانو و افزایش انعطاف پذیری در این ناحیه می شود.با صرف چند دقیقه در روز  آرتروز زانو را با ورزش درمان کنید،این تمرینات  گذشته از اینکه درد زانو را تسکین می دهد به شما کمک می کند تا از زانوی سالم برخوردار شوید.

۱- بلند شدن روی پله ( Stair Step-Ups) :

پای چپ را روی پله قرار دهید و  با دست محافظ یا نرده ی پله را بگیرید. با پای چپ بر روی پله بلند شوید تا صاف بایستید بدون اینکه پای راست روی پله قرار گیرد. ۲ ثانیه توقف کنید و به حالت اول باز گردید و پای راست را روی پله ی پایینی قرار دهید بطوری که هیچ وزنی روی پای چپ نباشد.این حرکت را ( بلند شدن روی پای چپ ) ۶ بار تکرار کنید . حال پای خود را عوض کنید و تمرین را تکرار کنید.در صورتی که انجام ۶ مرتبه این حرکت برای یک پا مشکل است هر ۳ حرکت یک بار پا را تعویض کنید.

 2- بالا و پایین ( Up and Downs ) :

بر روی روی یک صندلی صاف و بدون دستی بنشینید و دست ها را در کنار بدن قرار دهید تا در حالت مساوی و متعادل قرار گیرند در حالی که کف پاها روی زمین قرار دارد.به ارامی بر روی پاها بلند شوید تا بدنتان در راستای قائم قرار گیرد.چند ثانیه در حال ایستاده قرار گیرید و سپس دوباره به آرامی بنشینید.این تمرین را به مدت حدود یک دقیقه تکرار کنید.در صورتی که بلند شدن از صندلی برای شما مشکل است می توانید یک بالش کوچک روی نشیمن صندلی قرار دهید.دقت کنید در حین بلند شدن شدن ونشستن نباید زانوها جلوتر یا کنار پنجه ی پاها رود.

۳- خم کردن زانو (Leg Flexes ) :

روی زمین بنشینید و پاها را در مقابل خودتان دراز کنید و در کنار هم قرار دهید. برای حمایت بدن ، دست ها را در پشت بدن روی زمین قرار دهید.پاشنه ی پای راست را روی زمین بکشید و به سمت باسن ببرید تا حدی که در ناحیه ی ران احساس کشش کنید.در این حالت ۵ ثانیه توقف کنید و پا را بآرامی به حالت اول باز گردانید سپس چند ثانیه استراحت کنید.این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.تمام مراحل را برای پای دیگر انجام دهید.

۴- غلتک زانو ( Knee Rolls ) :

بر روی زیر انداز یا یک پد ورزشی به پشت دراز بکشید زانوها را خم کنید و کف پاها را روی زمین بگذارید و دست ها را در کنار بدن روی زمین بگذارید و به بالا نگاه کنید.زانوها را با هم و به آرامی به سمت راست بیندازید تا جایی که در پهلو و پشت احساس کشش کنید. ۵ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس بآرامی به حالت اول باز گردید و زانوها را به سمت چپ بیندازید.این تمرین را ۱۰ بار متناوی انجام دهید.

 ۵- به پشت بلند کردن ران ( Hip Extensions ) :

 به شکم بر روی یک پد ورزشی دراز بکشید و پاها را در کنار هم قرار دهید  و دست ها را جهت حمایت بدن زیر چانه قرار دهید.به زمین نگاه کنید.حال پای راست را بحالت صاف به پشت ، حدود ۵ تا ۱۰  سانتینتر از روی زمین بلند کنیدچند ثانیه توقف کنید و پا را بحالت اول باز گردانید. ۵ بار این تمرین را تکرار کنید و تمرین را برای پای چپ نیز انجام دهید.

۶- بلند کردن پهلویی پا ( Leg Lifts ) :

 بر روی یک پد ورزشی به پهلو دراز بکشید و برای حمایت دستتان را در زیر سر قرار دهید. پاها را صاف کنید و بآرامی پای بالایی را بلند کنید تا پاها از هم باز شود. تا جایی باز کنید که احساس ناراحتی نکنید.چند ثانیه در این حالت توقف کنید و سپس بآرامی به حالت نخست باز گردید . این تمرین را 20 بار تکرار کنید و در مرحله ی بعد به پهلوی مقابل دراز بکشید و همین تمرین را برای پای دیگر انجام دهید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: sharecare.com


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 آبان 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

12 دلیل که باعث چاق شدن شکم می‌شود

12 دلیل که باعث چاق شدن شکم می‌شود

چاق شدن شکم خطرناک است، چرا که چربی شکم با بیماری‌هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ در ارتباط است. به چربی شکمی در اصطلاح پزشکی چربی احشایی نیز می‌گویند. چربی احشایی خطرناک است، حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند، این نوع چربی موجب بروز برخی بیماری‌ها می‌شود. در ادامه با مجله علم ورزش همراه شوید تا چند دلیل که باعث چاق شدن شکم می‌شود را توضیح دهیم.

1- مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین

خیلی‌ها بیش از حد مجاز روزانه شکر مصرف می‌کنند، حتی بدون اینکه از آن با خبر باشند! مواد غذایی سرشار از شکر مانند؛ کیک‌، شیرینی‌ و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌ و حتی آب‌ میوه‌هایی که سرشار از شکر می‌باشند.

ما غافل از این هستند که میان مصرف زیاد قند و چاقی شکم ارتباط مستقیم وجود دارد. البته بیشترین به خاطر وجود مقدار زیاد فروکتوز در این مواد غذایی است. در یک تحقیق، افرادی که دارای اضافه ‌وزن بودند برای کنترل وزن‌شان تحت رژیم غذایی قرار گرفتند. این افراد مقدار ۲۵٪ کالری از روزانه‌شان با صرف نوشیدنی‌های که با فروکتوز شیرین شده بود را تأمین کردند.

نتیجه‌ی این تحقیق حاکی از کاهش حساسیت به انسولین و افزایش چربی دور شکم بود. همچنین در بررسی دوم، در اشخاصی که این رژیم غذایی را دنبال کرده بودند، نشانه‌هایی از کاهش چربی ‌سوزی و کاهش متابولیسم وجود داشت.

بهرحال مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از شکر می‌تواند باعث افزایش وزن شود، اما مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌ خطر بیشتری را به همراه دارد، چرا که باعث می‌شود، فرد در زمان کمتری مقدار زیادی قند دریافت کند.

2- الکل

لازم به توضیح نیست که مصرف نوشیدنی‌های الکلی با خطر بیماری‌های کبد و دیگر بیماری در ارتباط است. مصرف نوشیدنی‌های الکلی گذشته از اینکه باعث افزایش اشتها می‌شود، در فرایند چربی‌سوزی اختلال ایجاد کرده و به نوعی آن را متوقف می‌کند در نتیجه به چاق شدن شکم منجر می‌شود که در اصطلاح عامیانه، به «شکم آبجویی» معروف است.

نتایج تحقیقات بیانگر آن است که احتمال چاق شدن شکم در مردانی که در طول روز بیش از 3 ‌بار نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند، ۸۰٪ بیشتر از دیگران است. البته مقدار الکل مصرفی و بازه زمانی نیز مؤثر است، بر اساس یک تحقیق دیگر کسانی که روزانه کمتر از یک نوشیدنی الکلی مصرف می‌کردند، احتمال چاق شدن شکم در آن‌ها کمتر بود، اما افرادی که در مجموع مقدار الکل کمتری مصرف می‌کردند، ولی یکباره در یک روز 4 بار یا بیشتر مصرف می‌کردند، احتمال چاق شدن شکم در آن‌ها بیشتر بود.

3- چربی‌های ترانس

چربی‌های ترانس را می‌توان ناسالم‌ترین چربی‌های موجود در جهان دانست چرا که به منظور پایداری بیشتر در چربی‌های اشباع‌نشده به آن‌ها هیدروژن اضافه می‌کنند و به این ترتیب، چربی‌های ترانس به وجود می‌آیند. چربی‌های ترانس غالباً برای طولانی‌تر کردن عمر مفید مواد غذاییِ بسته‌بندی‌شده، مانند کیک‌ها و کلوچه‌ها به آن‌ها افزوده می‌شوند.

چربی‌های ترانس باعث بروز التهابات می‌شوند. نتیجه‌  آن نیز مقاومت به انسولین، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر است. بنابر تحقیقات انجام شده، مصرف چربی‌های ترانس باعث چاق شدن شکم می‌شود.


4- کم‌تحرکی

کم‌تحرکی را می‌توان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی دانست. در مطالعه‌ای، زنانی که روزانه بیش از ۳ ساعت پای تلویزیون می‌نشستند با زنانی که کمتر از یک ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کردند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

آن دسته‌ای که زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص داده بودند، 2 برابر بیش از گروه دیگر در معرض خطر چاق شدن شکم  قرار داشتند.همچنین کم‌تحرکی می‌تواند موجب بازگشت چاقی شکم پس از کاهش وزن شود.


5- رژیم‌های غذایی کم‌پروتئین

مصرف پروتئین کافی یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش وزن است. چرا که رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث افزایش سوخت ‌وساز، احساس سیری، کاهش اشتها و در نهایت کاهش کالری دریافتی می‌شود. اما رژیم غذایی کم‌ پروتئین به مرور می‌تواند موجب چاق شدن شکم شود. نتایج حاصله از چند تحقیق نشان می‌دهند که مصرف بیشتر پروتئین، احتمال چاق شدن شکم را کاهش می‌دهد.


6- یائسگی

چاق شدن شکم در یائسگی بسیار شایع است. در دوران بلوغ خانم‌ها، هورمون استروژن سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد و موجب می‌شود چربی در باسن و ران خانم‌ها ذخیره شود تا آماده‌ی بارداری باشند. این چربی‌ها ضرری ندارند، اما کمی آب ‌کردن‌شان سخت است.

در دوره یائسگی نیز با افت چشمگیر سطح هورمون استروژن، چربی‌ها به جای ران و باسن، در شکم ذخیره می‌شوند. البته نتایج تحقیقات بیانگر آن است که هر چه خانم‌ها یائسگی را در سن پایین‌تر تجربه کنند، احتمال چاق شدن شکم در آن‌ها کمتر می‌شود.


۷- باکتری‌های مضر موجود در روده

صدها نوع باکتری در روده به خصوص در روده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند. با وجود اینکه بعضی از این باکتری‌ها برای سلامتی مفید هستند، برخی دیگر اما تأثیرات منفی بر سلامتی شخص دارند. عدم توازن باکتری‌های روده، موجب افزایش خطر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، سرطان می‌شود. گذشته از این، عدم توازن باکتری‌های روده موجب افزایش وزن و چاقی شکمی می‌شود.


8- آب‌میوه

شاید شنیده باشید که مصرف میوه بیشتر از آب میوه توصیه می‌شود، بخصوص در کسانی که چاق هستند یا مصرف آب‌میوه در آن‌ها زیاد است. اما چرا؟ آب‌میوه چه طبیعی و چه مصنوعی آن قند زیادی دارد -هر چند که آب‌میوه مصنوعی ضرر بیشتری دارد- به عنوان مثال 250 میلی‌لیتر آب سیب و نوشابه کولا هر دو 24 گرم قند دارند. با وجود اینکه آب‌میوه‌ها سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند اما فرکتوز موجود در آن‌ها یکی از دلایل چاقی، کبد چرب و مقاومت به انسولین است.

9- استرس و کورتیزول

کورتیزول توسط غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود، به هورمون استرس معروف است و یک هورمون ضروری برای زندگی است. اما ترشح زیاد کورتیزول موجب افزایش وزن به خصوص چاقی شکمی می‌شود. یکی از دلایل ترشح کورتیزول استرس است. در بسیاری از افراد استرس موجب پرخوری می‌شود (پر خوری عصبی)  کورتیزول نیز باعث می‌شود به جای اینکه چربی‌ در تمام نقاط بدن پخش شود، فقط در شکم ذخیره شود. خانم‌هایی که نسبت دور شکم‌ به باسن‌ آن‌ها بزرگ‌تر است، در زمان استرس، کورتیزول بیشتری در بدن‌شان ترشح می‌شود.


10- رژیم غذایی کم‌فیبر

فیبر به طرز عجیبی برای سلامتی و کنترل وزن مهم است. بعضی از انواع فیبر در احساس سیری، کنترل هورمون‌های گرسنگی و کاهش جذب کالری از مواد غذایی نقش دارند. در یکی تحقیق با حضور ۱۱۱۴ مرد و زن، مصرف فیبر محلول توانست به کاهش چربی شکمی کمک کند. هر ۱۰ گرم افزایش در مصرف فیبر محلول توانست تجمع چربی در شکم را 3.7% کاهش دهد.

اما از طرف دیگر رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌‌های تصفیه‌شده، موجب افزایش اشتها، افزایش وزن و چاق شدن شکم می‌‌شوند. در پژوهشی غلات کاملِ سرشار از فیبر با غلات تصفیه‌شده مورد مقایسه قرار گرفتند.

مصرف مواد غذایی شامل غلات کامل (سبوس‌دار) سرشار از فیبر در کاهش چاقی شکم و کربوهیدرات تصفیه‌شده در افزایش چاقی شکم نقش دارند.

11- ژنتیک

هر چند که داشتن شکم شش تکه ژنتیکی نیست، اما ژن‌ها در چاقی نقشی مهم دارند. چاقی شکم نیز تا حدی تحت تأثیر ژنتیک است. ژن‌ها در تنظیم کورتیزول و گیرنده‌های لپتین (leptin) نقش دارند.

گیرنده‌های لپتین در تنظیم کالری دریافتی و وزن نقش دارند. در سال ۲۰۱۴ محققین سه ژن جدید کشف کردند که در افزایش نسبت چربی دور شکم به باسن و چاق شدن شکم نقش دارند. 2 ژن از این ژن‌ها فقط در زنان یافت می‌شوند. با این‌حال برای نتیجه‌گیری قطعی در این زمینه به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.


12- کمبود خواب

کمبود خواب برای سلامتی مضر است. تحقیقات زیادی به ارتباط میان میان خواب ناکافی، افزایش وزن و چاقی شکم اذعان دارند.نتیجه یک تحقیق ۱۶ ساله که روی ۶۸۰۰۰ زن انجام شده است، حاکی از این است که خانم‌هایی که شب‌ها کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند نسبت به کسانی که شب‌ها حداقل ۷ ساعت می‌خوابند ۳۲٪ بیشتر احتمال دارد که ۱۵ کیلو وزن بیشتر داشته باشند.

اختلالات خواب نیز می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. یکی از این اختلالات آپنه خواب است که فرد در طول خواب چندین مرتبه دچار وقفه‌ی تنفسی می‌شود که به دلیل مسدود شدن مسیر هوا در گلو توسط بافت نرم است. در مطالعه‌ای، مشاهده شد، افراد چاقی که به آپنه خواب مبتلا هستند،‌ بیشتر از اشخاصی که این مشکل را ندارند، دچار چاقی شکم می‌باشند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 آبان 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

ورزش مناسب برای افراد دیابتی

ورزش مناسب برای افراد دیابتی

نتایج مطالعه های نشان داده است كه افزایش فعالیت بدنی در پيش‌گيری از وقوع دیابت در افرادی كه در معرض خطرند، بسیار مؤثر است.

درگذشته زندگی بشر چنان بود كه چه در حین كار و چه در خانه، انجام حركات بدنی را در برداشت ولی با پیشرفت علم و صنعتی شدن شهرها، تحرك اشخاص در همه گروه‌های سنی كاهش یافت؛ بنابراین برای جبران این كمبود، همه افراد جامعه اعم از زن و مرد، پیر و جوان، سالم و بیمار باید برنامه ورزشی مرتب داشته باشند.

 چاق ها و افرادی كه كم تحركند یا بین نزدیکان آنها اشخاص دیابتی دیده میشوند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

ورزش چه فوایدی برای دیابتی ها دارد؟

- انجام دادن ورزش باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین و کاهش قندخون می شود.

- ورزش چربی خون را کاهش می دهد.

- لیپید های خون را در شرایط غیرطبیعی اصلاح می کند و کلسترول موثر را بالا می برد.

- قلب و سیستم گردش خون را تقویت می کند.

- چربی بدن را کاهش می دهد و بافت عضلانی را بهبود می بخشد.

- استرس را از بین می برد و به بیمار کمک می کند که حس ارامش داشته باشد.

- شرایط سوخت و ساز را هم بهبود می بخشد و به کاهش وزن کمک می کند.

- حس سلامت را در شخص بالا می برد.

 
دیابتی ها چگونه ورزش كنند

 - در برخی از اشخاص تمرینات ورزشی همراه با یک برنامه غذایی مناسب، دیابت نوع 2 را بدون احتیاج به دارو کنترل می کند.

- از ایجاد بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

- سبب کاهش مرگ و میر می شود

- وضعیت چربی بدن را بهبود می بخشد.

- وزن را در حالت متناسب نگاه می دارد.

- از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

- ورزش در تنظیم فشارخون تأثیرگذار است.

 
ورزش و دیابت

 بیماران دیابتی چه زمانی ورزش کنند

هفته ای 3 تا 5 دفعه و هرروز نیم ساعت تا 45 دقیقه ورزش کردن برای بیماران مبتلا به دیابت موثر است.

 دیابت و ورزش

نوع ورزش برای بیماران دیابتی

شخص مبتلا به دیابت بهتر است ورزش منظم و روزانه را با تمرین های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری آغاز كند و كم كم تا 30دقیقه تمرین پیش رود، در مجموع، ورزش های هوازی یا ایروبیک برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب است به شرطی که لااقل سه تا پنج دفعه در هفته و روزی 20 تا 30 دقیقه و همیشه در زمان معلوم انجام گیرد. البته امکان دارد از این ورزش ها هم خوش شان نیاید، بنابراین باید بیماران به یاد داشته باشند که حتی میتوانند به ورزش های تفریحی هم بپردازند.

 انجام ورزش های قدرتی مثل بلند کردن وزنه، استفاده از نوارهای ارتجاعی یا کار با دستگاه های بدن سازی هفته ای 2 تا 3 بار، باعث افزایش عضلات شما می شود. هنگامی که توده عضلانی شما بیشتر می شود و چربی بدن شما کاهش می یابد، حتی در زمان های بین ورزش هم کالری بیشتری می سوزانید. ورزش های قدرتی باعث می شود کارهای روزانه را بهتر انجام دهید. همینطور به تعادل و سلامت استخوان های شما هم کمک می کند.

 حرکات کششی باعث نرمي مفصل ها و عضلات بدن شده و از اسیب و سفتی عضلات پس از دیگر ورزش ها جلوگیری می کند.


منبع : https://www.beytoote.com


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 4 آبان 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

فاکتور های آمادگی جسمانی مرتبط به سلامت

فاکتور های آمادگی جسمانی مرتبط به سلامت



این فاکتورها به شرح زیرند:

قدرت عضلانی:

قدرت عضلانی توانایی انقباض عضله و جابجایی یک جسم سنگین برای تکرار یک حرکت تعریف می شود. شما به قدرت عضلانی برای انجام بیشتر فعالیت های روزمره و ورزشی نیاز دارید. بدون قدرت عضلانی خطر آسیب دیدگی بالا می رود. قدرت به اشکال مختلفی مانند قدرت ایزومتریک و قدرت پویا تقسیم می شود.  سایر کارها ترکیبی از این دو قدرت هستند.


استقامت عضلانی:

استقامت عضلانی همان قدرت است، با این تفاوت که این قدرت برای انقباض عضله به مدت طولانی در تکرار بیشتر استفاده می شود، به طور مثال تکرار یک وزنه متوسط برای 15 تا 20 بار. هرچقدر بدن بتواند یک حرکت و وزنه خاص را بیشتر تکرار کند استقامت بالاتری خواهد داشت.


استقامت قلبی عروقی(هوازی):

استقامت هوازی یا قلبی عروقی به توانایی بدن برای دریافت اکسیژن، فرستادن آن به بخشهای مختلف و عضلات و مصرف بهینه اکسیژن برای انجام فعالیت های طولانی مدت مثل شنا، دوچرخه سواری و دوومیدانی تعریف می شود. این بخش از آمادگی جسمانی توانایی و هماهنگی بین شش ها، قلب و عضلات را قوی تر می کنند.


انعطاف پذیری:

توانایی حرکت دادن یک اندام در تمام طول دامنه حرکتی آن اندام انعطاف پذیری نام دارد. بطور مثال شما وقتی که بصورت نشسته پاهای خود را صاف می کنید و تنه را از قسمت لگن خم می کنید تا دست ها را به پنجه پا برسانید، در واقع در حال امتحان کردن و تمرین انعطاف عضلات و تاندون های همسترینگ و بازکننده ستون فقرات هستید.انعطاف پذیری یک فاکتور بسیار مهم برای سلامت بدن و آمادگی جسمانی است  و تمرین مداوم کشش عضلات و تاندون برای حفظ این قابلیت ضروری است.


ترکیب بدن یا درصد چربی:

وزن بدن از ترکیب بخشهای مختلفی از جمله وزن استخوان ها، عضلات،پوست و اعما و احشا و چربی تشکیل شده است. بافت چربی هم در داخل عضلات هم در بخشهای داخلی بدن و هم بصورت جدا گانه ذخیره می شود. استاندارد وجود چربی در بدن آقایان از10 تا 18 درصد وزن بدن و برای خانم ها از 15 تا 25 درصد وزن بدن است. در کنار بیشترین میزان این اعداد یعنی 18 و 25 یک بازه 10 درصدی دیگر برای خانم ها و اقایان تعریف می شود که بیشتر از این درصد یعنی 28 برای آقایان و 35 برای خانم هاست که باعث کاهش کیفیت بدنی و ورزشی می شود و باید با انجام تمرین منظم این درصد در حد متعادل نگاه داشته شود تا آمادگی جسمانی بدن از بین نرود.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 3 آبان 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

حین انجام دادن ورزش چه نکاتی را باید رعایت کنیم

حین انجام دادن  ورزش چه نکاتی را باید رعایت کنیم


1-در حین ورزش کردن آب بخورید البته در تمام طول ورزش می توانید آب بخورید اما جرعه جرعه و کم کم تا اندازه ای که فقط گلویی تازه کرده باشید و بدن هم دچار کم آبی نشود البته مقدار آن می تواند به دمای هوا هم بستگی داشته باشد.

دقت کنید . دردهای عضلانی اگر در حد مختصر باشد اشکالی ندارد زیرا به خاطر انجام حرکات ورزشی است ولی اگر این دردها به سوزش در عضلات تبدیل شود خطرناک بوده و بایستی جدی گرفته شود چون ممکن است عضلات دچار پارگی های ریز شده باشد.

2- دردهای مفصلی را در حین ورزش کردن جدی بگیرید در شرایطی که شما در حین انجام حرکات ورزشی در مفاصل مختلف بدن احساس درد و ناراحتی کردید ورزش را متوقف کنید حتی اگر سابقه ی درد قبلی در آن نقطه را نداشته اید و بلافاصله با شخص آگاه از علوم ورزشی یا پزشکی در میان بگذارید.

3- حتما با توجه به مقدار ضربان قلب خود در زمان استراحت و فعالیت ورزش کنید و برای تعیین مقدار فشار تمرینی از فرمول سنی ورزشی استفاده کنید.( ضربان قلب در حین ورزش: سن  – ۲۲۰)

4- با گروه ورزش کنید یا حداقل سعی کنید یک یار تمرینی از نظر قد، وزن ، سن و شرایط جسمی و روحی به شما نزدیک تر است را انتخاب کنید تا بیشتر از ورزش کردن خود لذت ببرید و کمتر احساس خستگی کنید.

5- ورزش را به مدت منظم در هفته در برنامه خود بگنجانید و حتما اولویت هایی را هم برای این برنامه در نظر بگیرید تا اختلالی در اجرای آن ایجاد نشود.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 28 مهر 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

فواید شگفت انگیز 100 قدم پیاده روی بعد از شام

فواید شگفت انگیز 100 قدم پیاده روی بعد از شام


اگر عادت دارید بعد از شام جلوی تلویزیون یا کامپیوتر بنشینید، بهتر است آن را با یک عادت درست جایگزین کنید و 15 دقیقه پیاده روی بعد از شام داشته باشید. کارشناسان عقیده دارند، دست کم 100 قدم پیاده روی کردن بعد از شام وضعیت سلامت عمومی تان را بهتر می کند که شامل هضم بهتر غذا، سوزاندن کالری، کنترل بهتر قند خون و تری گلیسرید در بدن می شود. در این مطلب برای تان می گوییم که چطور یک پیاده روی 15 دقیقه ای بعد از شام می تواند به سلامت تان کمک کرده و از بروز مشکلات گوناگون جلوگیری کند.


- کمک به گوارش

فرایند هضم غذا سریعا” بعد ازخوردن شروع می شود و شیره و آنزیم های معده که مسئول گوارش هستند در همین زمان فعال می شوند. اگر فرد پس از خوردن شام قدم بزند، فرایند ترشح آنزیم ها برای هضم بهتر بیشتر خواهد شد. در نتیجه از بسیاری از بیماری ها و مشکلات شکمی مانند ترش کردن معده یا بد هضمی که  اغلب افراد از آن شاکی هستند، جلوگیری می شود.


- تقویت متابولیسم

به غیراز الگوی خورد و خوراک و کالری دریافتی داشتن فعالیت بدنی و تحرک یکی از عوامل اصلی تقویت متابولیسم می باشد. از این رو توصیه می شود بعد از خوردن شام پیاده روی کنید تا فرایند سوخت و ساز در بدن تان بیشتر شده و عملکرد سایر اعضای بدن تقویت شود.


- کمک به خواب بهتر با پیاده روی بعد از شام

عادت رفتن به رختخواب بعد از خوردن شام بدون شک برای سلامت تان خوب نیست. چند دقیقه قدم زدن تاثیرات شگفت انگیزی در بر دارد. این قدم زدن نه تنها گردش خون در بدن را بهتر می کند بلکه استرس را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل کسانی که بعد از شام تقریبا” 100 قدم راه می روند، خواب شبانه خوب و لذت بخشی دارند.


- پیاده روی بعد از شام و تقویت گردش خون

15 دقیقه قدم زدن بعد ازشام غیراز اینکه میزان چربی خون یعنی تری گلیسیرید و کلسترول را پایین می آورد، به سیستم گردش خون و خون رسانی در کل بدن کمک می کند. دلیلش هم این است که راه رفتن اکسیژن رسانی به قلب را بهتر کرده و در نتیجه گردش خون بهتری خواهید داشت.

با ۱۰۰ قدم راه رفتن بعد از شام هم سلامتی ر افزایش می‌دهید و هم به هضم، کالری سوزی و کنترل قند خون کمک می‌کنید.

- کنترل میزان قند خون

اشخاصی که از دیابت نوع دوم رنج می برند می توانند از فواید قدم زدن بعد از شام بهره ببرند. بعد از خوردن شام میزان قند خون به خاطر خرد کردن اجزای مواد خورده شده بالا می رود، اما وقتی بعد از شام راه می روید، بدن بطور فیزیکی فعال شده و گلوکز بیشتری از خون را مصرف می کند بنابراین میزان قند خون تنظیم می شود.

محققان در تحقیقات پس از اندازه گیری قند خون در کسانی که بعد از غذا پیاده روی کردند به این نتیجه رسیدند که به طور میانگین این افراد در مقایسه با کسانی که در زمان‌های دیگر ورزش می‌کنند ۱۲ درصد کمتر بود. در واقع بیشترین افت قند خون پس از راه رفتن بعد از شام است.

- کمک به کاهش وزن

پیاده روی 15 دقیقه ای بعد از شام نه تنها یکی از ضروریات زندگی سالم است بلکه نقش مهمی در کاهش وزن دارد و یکی از مفید ترین و ساده ترین شیوه های داشتن وزن متعادل می باشد، چون به غیر از سوزاندن کالری سلامت عمومی بدن را تقویت می کند.
پیاده روی بعد از شام باعث خواب راحت و کاهش استرس های روز بعد می‌شود

وقتی تلویزیون را خاموش می‌کنیم، و با شروع به مسواک زدن برای خواب آماده می‌شویم، تمام کارهای عقب افتاده و کارهای که داریم ذهنرا مشغول می‌کند. این امر اغلب منجر به مشغله ذهنی می‌شود و اغلب احساس عصبانیت به دنبال دارد.

اما پیاده روی کردن بعد از شام به زمانی تبدیل خواهد شد که در آن بیشتر به آنچه در روز انجام داده‌ایم، اهمیت می‌دهیم، آنچه انجام نشده بود برای روز بعد باقی می‌ماند و در ذهن‌مان کارهایی که باید انجام می‌شدند، اولویت بندی خواهند شد. نتیجه این است که وقتی برای خواب به تختم می‌رویم، کمتر به کارهایی که باید انجام می‌شدند فکر می‌کنیم و این مسئله باعث می‌شود خواب بهتری داشته باشیم و صبح‌ها نیز آرام‌تر باشیم.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com  

منبع: thehealthsite


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 15 مهر 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چطور هنگام ورزش کردن در دوره کووید ۱۹ ایمن بمانم؟

چطور هنگام ورزش کردن در دوره کووید ۱۹ ایمن بمانم؟



اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید ورزش نکنید. در خانه بمانید و استراحت کنید. دنبال توصیه‌های پزشکی باشید و از قبل تماس بگیرید و دستورالعمل‌های متخصص سلامت محلی را انجام دهید.

اگر شما قادر به پیاده‌روی کردن یا دوچرخه‌سواری هستید، همیشه فاصلهٔ اجتماعی را رعایت کرده و دست‌های خود را قبل از رفتن، هنگام رسیدن به مقصد و به محض رسیدن به خانه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از محلول دست بر پایهٔ الکل استفاده کنید.

اگر به پارک یا فضای عمومی برای راه رفتن، دویدن یا ورزش کردن می روید همیشه فاصلهٔ اجتماعی را رعایت کرده و دست‌های خود را قبل از ترک کردنِ خانه، هنگام رسیدن به مقصد و به محض رسیدن به خانه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست از محلول دست بر پایهٔ الکل استفاده کنید. دستورالعمل‌های متخصصان سلامت محلی را در رابطه با هر محدودیتی در مورد تعداد افراد همراه شما یا محدودیت‌های استفاده از تجهیزات ورزشی و یا بازی کردن در فضای باز عمومی پیگیری کنید.

اگر معمولاً به طور مرتب فعال نیستید به آرامی و با فعالیت‌های شدت پایین مثل راه رفتن و ورزش‌هایی با قدرت کم و با زمان کوتاه مثل ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع کرده و به تدریج تا ۳۰ دقیقه و یا به طور متوالی و در طول چند هفته افزایش دهید. بهتر و ایمن‌تر است که اگر قبلا تحرک نداشتید ابتدا برای مدت زمان کوتاه ولی متوالی‌ای فعال باشید تا اینکه بدون آمادگی برای مدتی طولانی فعالیت بدنی داشته باشید.

فعالیت مناسبی را انتخاب کنید تا خطر آسیب کمتر شده و از فعالیت بدنی لذت ببرید. بر حسب شرایط سلامتی و تندرستی خود شدت فعالیت مناسبی را انتخاب کنید. در حین فعالیت بدنی باید بتوانید به راحتی نفس بکشید و در حالی که فعالیت بدنی با شدت کم و متوسط را انجام می‌دهید قادر به مکالمه باشید.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 16 مهر 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

ورزش کودکان در زمان شیوع کرونا


ورزش کودکان در زمان شیوع کرونا

در زمان شیوع ویروس کرونا کودکان می توانند با انجام فعالیت های بدنی وضعیت مناسب سیستم ایمنی بدن خود را حفظ کنند و تا حد ممکن مانع از شیوع ویروس کرونا شوند.

مدارس و باشگاه ها در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده و کودکان در طول روز خانه هستند و اینکه والدین چگونه می توانند فرزندان خود را در طول شیوع ویروس کووید۱۹ فعال نگاه دارند و سلامت آن ها را حفظ کنند موضوعی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

باید بدانیم فعال بودن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی و تسکین استرس می شود و می تواند مشکلات رفتاری را در کودکان کاهش داده و به آن ها کمک کند تا بهتر روی فعالیت های خود تمرکز کنند.

سن ۳ تا ۵ سال

بر اساس این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته است، کودکان در سنین پیش دبستانی باید روزانه در مجموع سه ساعت با شدت های مختلف سبک، متوسط یا شدید فعالیت بدنی داشته باشند.

سن ۶ تا ۱۲ سال

در این بازه سنی نیز هر روز ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی برای تقویت قلب، عضله و استخوان نیاز است و کودکان می توانند سه روز در هفته فعالیت کنند و چند بار در روز به صورت پنج تا ۱۰ دقیقه و یا یک تا ۲ بار در روز به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بازی کنند.

خارج از منزل

راه رفتن و دویدن و مسابقه های کوتاه، بازی کردن، دوچرخه سواری یا بازی با اسکیت و اسکوتر، تمرین مهارت های ورزشی با رعایت ایمنی، جهت یابی در پارک ها و بازی های گروهی با رعایت فاصله اجتمای از جمله فعالیت های بدنی است که می تواند در خارج از منزل هم مدنظر قرار گیرد.

داخل منزل

بازی کردن با اشیا درون منزل، انجام بسکتبال داخل منزل با سبد، بدمینتون با کاغذ مچاله شده، هنرهای رزمی و بازی هایی که بیشترین تحرک را دارند نیز از جمله ورزش های مناسب برای داخل منزل هستند.

توصیه های کلی

به طور کلی توصیه می شود رعایت فاصله اجتماعی، عدم به اشتراک گذاشتن وسایل بازی، قرنطینه شدن و عدم مشارکت کودکان بیمار و نیز رعایت اصول ایمنی از سوی والدین و کودکان مدنظر قرار گیرد تا مانع از انتقال و شیوع ویروس کرونا تا حد ممکن شود.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 27 شهريور 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

قوانین ورزش كردن افراد دیابتی

قوانین ورزش كردن افراد دیابتی

- مشورت با پزشک

مشاوره با پزشك برای اشخاص دیابتی، به علت اثر ورزش بر قند خون بسیار مهم است. مواردی مانند تعيين دفعات تزریق روزانه انسولین، مقدار داروهای خوراكی، زمان مناسب برای انجام ورزش و مصرف مواد قندی قبل و پس از ورزش را باید با پزشك یا شخص اموزش دهنده در بین گذاشت. اشخاص دیابتی با سابقه اعتياد به سیگار سطح كلسترول بالا، سابقه خانوادگی سكته قلبی و سن 40 سال به بالا باید مورد بررسی كامل قلبی ـ عروقی قرار گیرند.

 - آغاز تدریجی ورزش

برنامه های ورزشی باید به تدریج آغاز شوند و تدریجاً به زمان و شدت آن ها افزوده گردد.

 - گرم و سرد كردن بدن

اشخاص دیابتی باید قبل از هر جلسه ورزش، بدن خود را گرم كنند و بعد از انجام فعالیتهای ورزشی هم آنرا سرد نمایند. ارزش گرم كردن بدن بعنوان یك عامل تأمینی نباید نادیده گرفته شود. چنانچه این حركات انجام نشوند، تولید اسید لاكتیك( ماده‎ای كه بعد از فعالیت عضلانی در ماهیچه‎ها تولید می‎شود) كارایی فعالیت عضلانی را بیش از حد كاهش می‎دهد.

 سرد كردن به ورزشهای آرام تری كه بعد از انجام فعالیتهای اصلی صورت می‎گیرند، اطلاق می‎شود این كار سبب ایجاد جریان خون مناسب و خروج اسید لاكتیك از ماهیچه‎ها می‎گردد و از این طريق مشكلات عضلانی كاهش می‎یابد.

 ورزش برای افراد دیابتی,کدام ورزش ها برای بیماران دیابتی مناسب است,بهترین ورزش برای دیابتی ها

تاثیر ورزش بر دیابت
 
- تداوم ورزش

برای دستیابی به اثرهای موثر ورزش باید 3 تا 5 بار در هفته به تمرینهای ورزشی پرداخته شود.
 
- پیشبرد ورزش

باید کم کم به مدت زمان و شدت حركات ورزشی افزود تا نتایج مناسب ورزش حاصل گردد.

 - انتخاب فعالیتهای جسمی مناسب

با توجه به جثه و ویژگی های اشخاص می‎توان ورزش مطلوب آنان را انتخاب نمود.

 
منبع : https://www.beytoote.com


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 25 شهريور 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

علت درد گردن در حرکت شکم چیست؟

علت درد گردن در حرکت شکم چیست؟



حتما شما هم مانند خیلی از آنهایی که باشگاه می‌روند و اهمیت زیادی به خوش فرم کردن عضلات شکم می‌دهند، لازم می‌دانید که بیشتر روی میان تنه کار کنید. اما شاید برای‌تان پیش آمده باشد که با اضافه کردن انواع کرانچ به روتین تمرینات، متوجه شوید این عضلات شکم نیستند که از خستگی ناتوان می‌شوند، بلکه این گردن‌تان است که درد گرفته و ناراحت‌تان می‌کند. احتمالا تصور می‌کنید این درد هم مانند دردهای عضلانی دیگر است و برطرف خواهد شد و علتش هم این است که عضلات گردن‌تان ضعیف‌اند اما آیا درد گردن در حرکت شکم به همین مورد ربط دارد؟


برای درد گردن در حرکت شکم چه کنیم؟



درد گردن در حرکت شکم بسیار شایع است. اگر عضلات گردن خود را تقویت هم بکنید، باز هم گردن درد خواهید داشت، چون مشکل اصلی این است که حرکت کرانچ را اشتباه انجام می‌دهید. بیشتر افراد در حرکت کرانچ به جای اینکه از ناحیه‌ی شکم استفاده کنند، حرکت را از قسمت گردن انجام می‌دهند. به کار گرفتن عضلات گردن در حرکت کرانچ مدنظر نیست.

ستون فقرات‌تان را مانند یک رشته ماکارونی تصور کنید: که می‌تواند به عقب خم شود، بچرخد و …، اما تمام مدت ساختار خطی نرم خود را حفظ می‌کند. اما گردن شما که بالاترین قسمت ستون فقرات‌تان است و از شانه‌ها به سمت جمجمه‌تان کشیده شده، اینگونه نیست. سر شما با وجود اینکه با گردن‌تان ارتباط دارد می‌تواند مستقل از این رشته‌ی ماکارونی مانند حرکت کند و وقتی شما کرانچ انجام می‌دهید سرتان ممکن است به عقب بیفتد و انحنا را بهم بزند و به علت جاذبه‌ی زمین، موجب فشار بر عضلات حامی گردن شود.


سفت کردن گردن در حرکات شکم

اگر در طول تمرین دادن عضلات شکم، گردن‌تان درد بگیرد، ممکن است گردن را خیلی سفت می‌کنید، در واقع یعنی تکنیک شما برای انجام حرکت شکم غلط است، و اگر تکنیک شما غطل باشد، پیشرفت‌تان به شدت کم خواهد شد.

روش صحیح حرکات شکم و جلوگیری از درد گردن

کرانچ اگر درست انجام شود، ستون فقرات‌تان هم راستا با سر و پایین کمر خواهد بود. اما اگر اجازه بدهید سرتان به عقب پرت شود، گردن‌تان را در معرض فشار و کشیدگی قرار خواهید داد. تصور کنید که هر دیسک بین مهره‌های‌تان مانند یک دونات ژله‌ای هستند. اگر سرتان به جلو بیفتد، فشار زیادی به سمت جلو وارد شده و دیسک ژله مانند‌تان به عقب زده می‌شود. در بهترین حالت، این فشردگی اندک باعث می‌شود کمی احساس ناراحتی کنید که مانع می‌شود تکرارهای کافی در کرانچ انجام دهید. اما اگر فشار کافی باشد، این فرم نادرست می‌تواند منجر به بیرون زدن دیسک شود که با درد شدید، کرختی و ضعف عضله همراه است.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که تنها کشیدن چانه به سمت سینه، قبل و حین کرانچ می‌تواند از فعالیت عضله‌ی گردن کم کند. چرا؟ زیرا با این کار عضلات لامی را فعال می‌کنید که از چانه تا ترقوه‌تان کشیده شده و به عنوان تثبیت کننده عمل می‌کنند.

امتحان کنید: تصور کنید یک هلو را بین سر و گلوی‌تان نگه داشته‌اید. اگر فشار ندهید می‌افتد اما فشار زیاد هم می‌تواند میوه را له کند. اگر این تصور برای‌تان فایده‌ای ندارد می‌توانید حوله‌ی تا شده‌ای را میان چانه و سینه‌تان نگه دارید. حالا به جای اینکه دستها را پشت سرتان بگذارید (که باعث می‌شود سرتان را بکشید و فشار بیشتری وارد کنید)، دستها را روی پیشانی‌تان بگذارید.

طبق پژوهش‌ها در حرکت کرانچ زمانی که افراد چانه را جلو می‌دهند و صورت‌شان را کمی لمس می‌کنند، عضله استرنوکلیدوماستوئی (عضله‌ی کلفتی که از گوش‌تان به سمت ترقوه می‌رود)، شل شده و گردن درد تسکین می‌یابد.

همچنین شاید لازم باشد پایین کمر و شکم را به سمت زمین بکشید. این کار باعث می‌شود کمی چرخش خلفی لگن داشته باشید و مانع حرکت آزادانه‌ی ستون فقرات بالایی شوید. کرانچ را خیلی آرام بالا بیایید. خیلی‌ها فکر می‌کنند در حرکت کرانچ باید با یک حرکت تند و ناگهانی، بالا تنه را از زمین بلند کنند.

اما این قسمت از کرانچ باید حرکتی کوچک و فشرده باشد. یادتان باشد که هدف‌تان فعال کردن عضلات شکم است، نه بالا آوردن سر و شانه. اگر حرکت را بدون شتاب و به آرامی انجام دهید و ستون فقرات کمری را به تشک بچسبانید، به سیستم عصبی‌تان سیگنال می‌دهید که میان تنه را منقبض کند و در واقع عضلات شکم را طوری فعال خواهید کرد که قوی‌تر شوید و از درد پیشگیری کنید.

تهیه وترجمه: elmevarzesh.com


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 22 شهريور 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

درمان درد لگن با ورزش

درمان درد لگن با ورزش



روش های درمان لگن درد
برای توصیف درد لگن میتوان از عبارات گوناگونی مانند التهاب، درد سنگین، درد شدید از پای درآورنده یا حس سوزش و گزگز استفاده کرد. این درد میتواند مداوم باشد یا تنها در طول انجام حرکات معینی مانند سر پا نشستن، سریع به راه افتادن یا چرخیدن شعله‌ور شود.

درد استخوان لگن یا ناگهان شروع می شود یا کم کم در طول هفته ها یا ماهها شکل می گیرد.

درمان درد لگن و باسن با ورزش
 
علت درد لگن:

درد مفصل لگن و درد باسن میتواند علامت اسیب های مختلفی از کشیدگی عضلانی ملایم گرفته تا شکستگی استخوان باشد. گاهی هم این درد علامت بیماری، اختلال یا عارضه ای مانند آرتروز، آماس کیسه های مفصلی، سرطان یا پوکی استخوان به شمار می رود. دلیل درد لگن میتواند اسیب یا بیماری متمرکز بر مفصل ران باشد یا در پی مشکل شروع شده در ناحیه ی دیگری از بدن، مثلاً زانو یا پشت و ستون مهره ها، بروز یابد. از این نوع درد با نام درد مفصل ران یاد می شود.

درد لگن یکی از مشکلات شایعی است که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. محل دقیق درد لگن میتواند اطلاعات ارزشمندی در خصوص دلایل احتمالی بروز درد بدست بدهد. مشکلات مفصل لگن میتوانند موجب درد قسمت داخلی لگن و همچنين کشاله ران شوند. حس درد در قسمت خارجی لگن، بالای لگن یا در باسن معمولاً بر اثر مشکلات مربوط به عضلات، رباط ها، تاندون ها و ديگر بافت های نرم اطراف لگن است. امکان دارد بیماری ها و مشکلاتی در دیگر قسمت های بدن مثل پائین کمر هم باعث درد لگن شوند.
 
راه های درمان درد لگن:

- بر روی زمین بنشینید و میانه ی یک کش ورزشی رو کف پای خویش بگذارید و هر دو سر آن را در هر یک از دستان خویش بگیرید. به طرف عقب بروید و هر دو پای خود را به طرف سقف بالا ببرید. در حالیکه پاهای خود را صاف نگه داشته اید، آن ها را مجددا پائین بیاورید. این کار را 8 دفعه انجام دهید. در حین انجام تمرین، عضلات شکم خود را منقبض نگه دارید و همین حرکت را برای پای ديگر هم انجام دهید.

- این حرکت، یک تمرین بسیار مؤثر است. این حرکت نه تنها درد لگن را تسکین می دهد بلکه برای تقویت عضلات کمر، شکم و باسن موثر است. برای انجام حرکت پل مراحل زیر را انجام دهید:
 
بر روی کمر دراز بکشید و پاهای خود را خم کنید به طوریکه کف پاهایتان کاملا روی زمین قرار بگیرد. پاهای خود را به اندازه عرض لگن از هم فاصله بدهید.
 
عضلات شکم خود را منقبض کنید و باسن خود را از روی زمین بلند کنید. توجه کنید که کمر شما کاملا باید صاف شود و زانوان و مچ پاهای شما باید هم راستا باشند. سعی کنید بدن شما از شانه تا زانو ها به صورت خطی صاف دربیاید.

 این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید و آنگاه به آرامی دوباره به زمین بازگردید. به تعداد مورد نظر خود این حرکت را تکرار کنید.
 
ورزش لگن و باسن

 - عضلات داخل ران هم از لگن محافظت می کند. به پشت روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کرده و یک توپ را بین دو زانوی خود قرار دهید و بر توپ فشار وارد بیاورید. چنانچه توپ ندارید، میتوانید یک بالش سفت را بین زانوهای خویش قرار دهید.

 در ابتد این فشار دادن توپ را 10 مرتبه انجام دهید و با گذشت زمان، سه دفعه و هر دفعه 10 دفعه این فشار دادن را اعمال کنید.
 
- چنانچه شما دارای آرتریت لگن هستید، بر روی عضلات خارج ران بیشتر کار کنید تا این عضلات هم محافظ لگن شما باشند.

 روی آن طرفی که درد ندارید، دراز بکشید و پای مبتلا به ورم مفاصل( آرتریت) را 12 سانتی متر بالا ببرید و آنگاه به مدت 2 تا 3 ثانیه در همان وضعیت نگه دارید و بعد آن پا را پائین بیاورید.

 در آغاز این کشش را 10 مرتبه انجام دهید و با گذشت زمان، سه دفعه و هر دفعه 10 دفعه این کشش را انجام دهید.
 
چنانچه درد زيادي ندارید، میتوانید این کشش را با طرف ديگر هم انجام دهید. چنانچه درد شما ناشی از بورسیت( التهاب پوشش مفاصل) است، این ورزش میتواند علایم را تشدید کند. پس آنرا انجام ندهید. پس مهم است که بدانید درد لگن شما ناشی از آرتریت است یا بورسیت.

 در حالت ایستاده قرار گیرید. یکی از زانوهای خود را به طرف سینه به صورتی خم کنید که بالا تنه شما در طول انجام حرکت صاف باشد. این حالت را برای 5 ثانیه حفظ کنید و آنرا برای 10 دفعه تکرار نمایید. تعداد دفعات تکرار حرکت را کم کم تا 20 دفعه افزایش دهید.
 
نرمش هایی برای رفع درد لگن

 - به پشت دراز کشیده و زانوهای خویش را خم نمایید. در این وضعیت کف پاها می بایست بر روی زمین قرار داشته باشند. عضلات باسن خود را سفت نموده و لگن را از زمین بلند کنید. در ادامه عضلات شکم خود را سفت نموده و یک پای خویش را برای چند اینچ از زمین بلند نمایید.
 
آنگاه به آرامی پای خویش را روی زمین قرار داده و پای ديگر را چند اینچ از زمین بلند کنید. در طول انجام حرکت باید بطور عادی تنفس نمایید. این حرکت چیزی شبیه به قدم زدن میباشد و بیمار میتواند انجام آنرا در هر دفعه ۳۰ بار تکرار نماید.

 بیمار بر روی شانه طرف مشکل دار دراز کشیده و پای سالم را کمی جلوتر از پای طرف مشکل دار قرار میدهد. آنگاه تلاش می کند پای طرف مشکل دار را از زمین بلند کند.چند ثانیه در همین وضعیت مانده و آنگاه مجددا پا را بر روی زمین قرار میدهد.

 - روی زمین و رو به شکم دراز بکشید و یک بالش زیر لگن خویش قرار دهید. یکی از زانوهای خود را به صورت 90 درجه خم کنید و بعد از چند ثانیه پا را پائین آورده و حرکت را با پای ديگر تکرار کنید.


منبع :https://www.beytoote.com/sport


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 18 شهريور 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

در زمان شیوع کوید 19چه میزان از فعالیت‌های بدنی پیشنهاد شده است؟

در زمان شیوع کوید 19چه میزان از فعالیت‌های بدنی پیشنهاد شده است؟

سازمان بهداشت جهانی برای میزان  فعالیت بدنی افراد در تمام سنین پیشنهادهایی داده است که افراد برای بهبود سلامتی و تندرستی خود باید آن‌ها را انجام دهند.

حداقل میزان فعالیت پیشنهادشده برای سنین مختلف:

نوزادان زیر ۱ سال

    نیاز دارند که چند بار در روز از لحاظ بدنی فعال باشند.

کودکان زیر ۵ سال

    باید حداقل ۱۸۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. کودکان ۳ تا ۴ سال باید به طور متوسط یا شدید ۱ ساعت در روز فعال باشند.

کودکان و بزرگسالان ۵ تا ۱۷ سال

    همهٔ کودکان و بزرگسالان باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز (به مدت حداقل ۳ روز در هفته) فعالیت بدنی متوسط تا شدید، شامل فعالیت‌هایی که استخوان و ماهیچه را استحکام می‌بخشد، داشته باشند.

بزرگسالان بالای ۱۸ سال

    در مجموع حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنیِِ متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیتِ بدنی شدید شامل فعالیت‌های تقویت‌کنندهٔ ماهیچه را به مدت ۲ روز یا بیشتر در طول هفته انجام دهند.
    افراد مسن با توان حرکتی ضعیف باید برای بهبود تعادل و جلوگیری از افتادن به مدت ۳ روز یا بیشتر در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

اما هر فعالیت بدنی‌ای بهتر از این است که هیچ فعالیتی نداشته باشیم. با مقدار کم شروع کنید و به تدریج طول دوره، تکرار و شدت ‌آن را افزایش دهید.

فعال بودن در طول دورهٔ همه‌گیری کووید ۱۹ همه ما را به چالش کشیده چون به نظر می‌رسد که شرایط برای فعال بودن محدودتر شده است. بسیار مهم است که هر روز راه‌هایی را برای فعال بودن و کاهش زمان نشستن برای مدتی طولانی برنامه‌ریزی کنیم.
به عبارت ساده‌تر اکنون زمانی حیاتی است تا مطمئن شویم که همهٔ ما بیشتر تحرک داشته و کمتر می‌نشینیم.


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 15 شهريور 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

فعالیت بدنی و پرهیز از زندگی بی تحرک در دوران همه گیری کروناویروس

فعالیت بدنی و پرهیز از زندگی بی تحرک در دوران همه گیری کرونا ویروس



در زمان فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت بدنی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همان اندازه که کروناویروس خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی نیز می تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی شود؛ ازسوی دیگر، فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کووید۱۹ بالا برده و در کاهش استرس های ناشی از این بیماری مهلک نیز موثر است.
به گزارش خبرگزاری ورزشی ازفارس، این یک واقعیت تلخ است که در دوران مبارزه با کووید ۱۹ مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از تهاجم ویروس در امان نگاه داریم؛ در این حالتاز  بسیاری از فعالیت هایی که تاکنون انجام می دادیم مانند فعالیت های ورزشی و تفریحی دسته جمعی، گردش در طبیعت، سفر و پیاده روی همراه دوستان و آشنایان، محروم می شویم و به برنامه هایی مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و کتابخوانی روی می آوریم که کمترین فعالیت جسمانی رابه  همراه دارد. بنابراین ممکن است در دوران خانه نشینی، به اختلال مهم کم تحرکی مبتلا  شویم که می تواند سرمنشا بسیاری از مشکلات سلامتی باشد.
همچنین بی تحرکی و نشستن طولانی مدت، سهم مهلکی است که به اندازه استفاده از یک پاکت سیگار در روز می تواند ضربه های جبران ناپذیری به سلامتی وارد کند.
باید بدانیم، انجام فعالیت بدنی هرچند ناچیز بسیار بهتر از بی تحرکی است؛ افرادی که فقط کمی تحرک دارند، به وضوح نسبت به دیگران وضعیت سلامت بهتری دارند، حتی تنها پنج دقیقه فعالیت در ساعت می تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند.
این موضوع نیز اهمیت دارد که انجام فعالیت بدنی و ورزش لازم نیست در زمین بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد، در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز می توان فعال بود.
فعالیت ورزشی مناسب برای بهبود ظرفیت قلبی تنفسی و تقویت عضلات، نیازمند برنامه کامل تری است، که می بایست ابعاد مختلف ورزش هوازی، تمرینات کششی و تمرینات قدرتی مدنظر قرار گیرد.
فعالیت هوازی با شدت متوسط، اغلب معادل با راه رفتن سریع  است و به طور چشمگیری ضربان قلب را افزایش می دهد؛ همچنین در شرایط خانه نشینی ناشی از شیوع کروناویروس می توان، راه رفتن در حیاط یا پارکینگ منزل و یا استفاده از تردمیل را در نظر گرفت و می تواند تا دست کم ۳۰ دقیقه در روز انجام شود.
همچنین تمرینهای کششی،سبب افزایش دامنه حرکتی،افزایش گردش خون و گرم کردن عضلات می شود، تمرینات قدرتی نیز، با استفاده از انواع وزنه ها موجب تقویت قدرت و استقامت عضلات می شود.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: چهار شنبه 8 مرداد 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چگونه تستوسترون را افزایش دهیم؟


 چگونه تستوسترون را افزایش دهیم؟

تِستوستِرون (Testosterone) از هورمون‌های استروئیدی مهم موجود در بدن است، تولید این هورمون در دوره بلوغ جنسی افزایش یافته و عامل اصلی تغییرات فیزیکی این دوران به‌شمار می‌آید. به طور متوسط بدن هر مرد ۲۰ برابر بیشتر از بدن هر زن تستوسترون تولید می‌کند. با این حال در برخی موارد کاهش تستوسترون می‌تواند برای آقایان مشکل ساز باشد، در این مطلب بهترین مواد غذایی برای افزایش تستوسترون را معرفی می‌کنیم.


تستوسترون چیست؟

همانطور که گفته شد هورمون تستوسترون هورمونی مهم در بدن شماست که ساختمان اصلی سازنده آن را کلسترول تشکیل می‌دهد و اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده و رشد دهنده) دارد. به غیر از اینکه بافت‌های بدن را ترمیم می‌کند، اثرات دیگری نیز بر روی آن‌ها دارد. در ساخت عضلات، سلامت دستگاه قلبی-عروقی، تعادل در سیستم کلی هورمون‌ها، حالت روحی روانی مناسب و تنظیم میزان متابولیسم در بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. شما می‌توانید با مصرف غذاهای ویژه‌ای که سطح هورمون T را تثبیت می کنند، میزان معمول این هورمون را در بدن‌تان حفظ کنید.

یکی از فرضیات اصلی می‌گوید تستوسترون قادر است مستقیم سنتز پروتئین را تحریک نماید یا به عبارتی بافت عضله تولید کند و این با چسبیدن به هسته سلول عضله رخ می‌دهد. در حقیقت تحقیقات نشان داده که وقتی تستوسترون را از چسبیدن به هسته سلول (توسط بلوکه‌کردن گیرنده) بلوکه می‌کنید، در واقع رشد عضله بعد از تمرین را سرکوب می‌کنید. یکی دیگر از روش‌های عملکرد اصلی تستوسترون این است که چندین فاکتور رشد از جمله IGF-7 را در عضله افزایش می‌دهد. تستوسترون می‌تواند هورمون کورتیزول (هورمونی که تخریب عضله را تحریک می‌کند و درست مخالف خواسته‌های بدنسازان عمل می‌کند) را سرکوب نماید.


نکته مهم برای افزایش تستوسترون

یکی از چیزهای اصلی که باید در رژیم غذایی‌تان داشته باشید؛ میزان چربی‌های سالم است. لازم است بدانید همه چربی‌ها بد نیستند و نقش ساختاری تستوسترون به چربی‌ها وابسته است. هورمون‌های استروئید مانند تستوسترون از اسیدهای چرب به عنوان مواد تشکیل دهنده اصلی خود استفاده می‌کنند. در ادامه به 12 ماده غذایی برای افزایش تستوسترون اشاره می‌کنیم.

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: چهار شنبه 5 تير 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چطور در زمان شیوع کوید19 درخانه فعالیت بدنی داشته باشیم

چطور در زمان شیوع کوید19 درخانه فعالیت بدنی داشته باشیم


سعی کنید که از نشستن برای طولانی‌مدت چه برای کار، مطالعه، تماشای تلویزیون، خواندن یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا بازی کردن با گوشی و کامپیوتر پرهیز کنید. برای کاهش نشستن برای طولانی‌مدت هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک‌بار  ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید. به سادگی بلند شوید و کشش داشته باشید یا حتی بهتر است که در خانه راه بروید یا از پله‌ها بالا و پایین بروید و یا اینکه به باغ بروید. با انجام این حرکات می‌توانید سلامتی و تندرستی خود را بهبود ببخشید.

برنامهٔ روزانه منظمی را برای فعالیت بدنی داشته باشید: با برنامه‌ریزی فعالیت بدنی یا استراحت ورزشی توسط خودتان و یا با پیوستن به کلاس آنلاین یا با تنظیم زمان برای اینکه با دوستانتان به صورت آنلاین فعالیت داشته باشید. داشتن زمانی مشخص برای تحرک داشتن به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که هر روز فعالیت دارید. یادداشت کردن زمان مورد نظرتان به شما در جهت يادآوری آن کمک می‌کند. به برنامه‌تان پایبند باشید. این کار به شما در داشتن روتین منظم و وفق یافتن با روش‌های جدید کار کردن، مطالعه و زندگی خانوادگی که به علت شرایط کووید ۱۹ محدود شده‌اند، کمک می‌کند.

در کنار خانواده و دوستان خود فعال باشید. برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند به شما و خانواده‌تان در خانه و جاهای دیگر کمک کند تا وقت خود را در کنار هم گذرانده و فعال باشید. برنامه‌ریزی زمان برای فعال بودن با کودکان به کمک بازی‌های فعالانه در خانه، پیاده‌روی در پارک‌ها یا دوچرخه‌سواری می‌تواند راهی برای استراحت و آرامش همهٔ خانواده، در کنار هم بودن و فعال و سالم بودن در حالی که در خانه‌اند باشد.

برای فعال بودن خود و خانواده‌تان هدف تعیین کنید: با انتخاب نوع خاصی از فعالیت، زمان خاصی از روز و یا اینکه هر روز چند دقیقه فعالیت داشته باشید این کار را انجام دهید. از هر عضو خانواده بخواهید که هدف‌های خودشان را  انتخاب کنند. اهدافی که کمی چالش‌انگیزند اما با کمک خانواده و دوستان و انگیزه تحقق می‌یابند. پیشرفت خودتان را به صورت هفتگی ثبت کنید و اگر فکر می‌کنید این امر به شما کمک می‌کند، به خودتان چیزی ارزشمند هدیه بدهید.


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 25 خرداد 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

در طول دورهٔ کووید ۱۹ فعال باشید

در طول دورهٔ کووید ۱۹ فعال باشید



در حال حاضر ویروس کرونا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را آلوده کرده است. از طرفی ترس از این ویروس سبب شده بسیاری از افراد در خانه مانده و خود را قرنطینه کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه در دوران کرونا فعال باشیم؟ آیا ورزش در این دوران خطرناک است؟


فعالیت فیزیکی چیست؟

فعالیت فیزیکی شامل همهٔ انواع فعالیت‌های تفریحی،مشارکت‌های ورزشی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و همچنین فعالیت‌هایی که در محل کار، خانه و باغ انجام می‌دهید است.

فعالیت فیزیکی فقط شامل ورزش و تمرینات ورزشی نیست، بلکه بازی کردن، رقصیدن، باغبانی و حتی تمیز کردن خانه و حمل خریدهای سنگین نیز همه قسمتی از فعالیت‌های بدنی هستند.

در طول مدت همه‌گیری کووید ۱۹ که بسیاری از ما تحرک بدنی کمتری داریم، برای افراد در هر سن و توانایی بدنی‌ای بسیار مهم‌تر از قبل است که تا آنجا که می‌توانند فعال بوده و تحرک داشته باشند. حتی انجام ۳ تا ۵ دقیقه فعالیت بدنی مثل راه رفتن یا حرکات کششی بعد از نشستن طولانی‌مدت به شما در کاهش فشار ماهیچه‌ها، تسکین تنش ذهنی و بهبود گردش خون و فعالیت عضلات کمک می‌کند.

فعالیت بدنی مرتب همچنین می‌تواند به شما روزی ایده‌آل را هدیه کرده و راهی برای ارتباط با خانواده و دوستان باشد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 29 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چگونه با وجود کرونا ورزش کنیم و در خطر ابتلا نباشیم؟

چگونه با وجود کرونا ورزش کنیم و در خطر ابتلا نباشیم؟

ویروس کرونا که امروزه اسم آن را زیاد می‌شنویم، تا امروز تعداد زیادی از کشورهای جهان را درگیر خود کرده‌ است. ویروس کرونا یا کوید ۱۹ از طریق قطره‌های تنفسی آلوده خارج شده هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، یا لمس محیط‌های آلوده و سپس دست زدن به چشم، بینی و دهان منتقل می‌شود.

تقریبا از اوایل اسفندماه مدارس و دانشگاه‌ها در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند. احتمالا این سوال در ذهنتان بوجود آمده که آیا با وضعیت موجود می‌توان به باشگاه رفت؟ با وجود ارتباط نزدیک با دیگران، شلوغی، تنفس سخت و دستگاه‌های موجود در باشگاه‌های ورزشی که مدام لمس می‌شوند، باشگاه ورزشی ممکن است محیط خطرناکی برای شیوع ویروس کرونا باشد. با این حال این موضوع به مکانی که زندگی می‌کنید و میزان شیوع ویروس در محل زندگی‌تان بستگی دارد.

توصیه ما این است این مدت فقط در خانه ورزش کنید اما…

اگر در محل زندگی‌تان ویروس کرونا شیوع پیدا کرده‌ است، قطعا خطر شیوع آن در باشگاه‌ها نیز وجود دارد، در این صورت بهتر است به باشگاه نروید. اما حتی اگر هیچ موردی از کرونا در محل زندگی‌تان وجود ندارد، بهتر است احتیاط کنید و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

به منظور پیشگیری از این ویروس، شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون، لمس نکردن صورت، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، و ماندن در خانه در صورت مریض بودن را فراموش نکنید. تماس‌های فیزیکی، مانند دست دادن را محدود کنید و هنگام ورود و قبل از خروج از منزل حتما دستتان را به درستی بشویید.


نکات بهداشتی ورزش در شرایط کرونا

    از وسایل ورزشی پارک‌ها استفاده نکنید و در صورت نیاز از دستکش استفاده شود و در پایان دست‌ها را بشویید.
    چه در اماکن ورزشی رو باز و چه در فضای بسته، فاصله حداقل ۲ متری را با دیگران رعایت کنید.
    وسایل و تجهیزان ورزشی را پس از هر بار ورزش، ضد عفونی کنید.
    هنگام ورزش کردن از لمس صورت خودداری کنید.
    از فعالیت در سالن‌های ورزشی بدون تهویه خودداری کنید.
    از انجام فعالیت‌های آبی، مانند شنا و واترپلو خودداری کنید.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 28 فروردين 1399برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

صاف کردن شکم پس از زایمان

صاف کردن شکم پس از زایمان



تمرینات زیر ماهیچه های شکمی، اصلی بدن و ستون فقرات را تقویت کرده و باعث می شود تا شکم صاف و تختی داشته باشید. با درگیر شدن ماهیچه های شکمی و اصلی بدن، وضعیت ایستادن شما بهبود یافته و بسیاری از دردهای شما کاهش می یابد...

با یک حرکت شروع کنید و به تدریج حرکات بعدی را به برنامه خود اضافه کنید تا بتوانید تمرینات را بطور کامل انجام دهید. در پایان و هنگامی که تسلط کافی برای انجام این حرکات را بدست آورید هر حرکت را 15 مرتبه تکرار کنید.

حلقه وارونه


به پشت دراز کشیده، پاها را صاف و برای راحتی بیشتر کمی زانوها را خم کنید و شانه را فشرده نمایید. دست ها را در دو طرف بدن قرار داده (کف دست ها روی زمین قرار گیرد)، به آرامی پاهای خود را به سمت بالا برده بطوریکه باسن و ران با زانو زاویه 90 درجه تشکیل دهد، به آرامی دستها را به زمین فشار داده، عمل دم را انجام داده، سپس بازدم (بطور عمیق) بطوریکه با کمک ماهیچه های شکمی زانوها به سینه نزدیک شوند. یک لحظه در این حالت باقی مانده و بازدم را کامل نمایید، عمل دم را انجام داده و به آرامی به وضعیت اولیه برگشته، بطوریکه زانو و باسن در زاویه 90 درجه قرار گیرند.

حرکات نشسته با نوار پارچه ای


نوار پارچه ای مناسب حرکات ورزشی را از درازا روی صندلی قرار داده و روی صندلی بنشینید بطوریکه یک سر نوار پارچه ای زیر باسن شما و یک سر دیگر آن روی پشتی صندلی باشد، سپس با دست سر آزاد نوار پارچه ای را بگیرید (از پشت) بطوریکه نوار به موازات ستون فقرات قرار گیرد، کف پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید، آرنج ها را به سمت بالا برده بطوریکه نوار پارچه ای کشیده شود و مقاومت احساس کنید و عمل دم را انجام دهید. سپس ستون فقرات را کمی خم نموده و ماهیچه های شکم را منقبض و به سمت داخل جمع کنید، همزمان عمل بازدم را انجام دهید.، به آرامی به وضعیت اولیه باز گردید.

حرکت پلانک


زانوها و ساعد دو دست را روی زمین قرار دهید، ماهیچه های شکم را منقبض کرده و استخوان انتهای ستون فقرات را جمع کنید بطوریکه در امتداد شانه قرار گیرد. به آرامی زانوها را از زمین بلند کرده (می توانید ابتدا یکی از زانوها را از زمین بلند کنید) بطوریکه بدن شما از سر تا باسن صاف و در یک راستا قرار گیرند. اجازه ندهید تا شکم شما به سمت پایین متمایل شود. باسن خود را منقبض نگهدارید و بطور طبیعی نفس بکشید، به اندازه 2 نفس در این حالت باقی بمانید، سپس زانوها را به سمت پایین نزدیک کرده و به وضعیت اولیه باز گردید.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 5 بهمن 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

نحوه انتخاب کفش ورزشی مناسب

نحوه انتخاب کفش ورزشی مناسب

کفش ورزشی مناسب

پیدا کردن کفش ورزشی مناسب در میان مدل‌های متنوعی که در فروشگاه‌ها می‌بینید آسان نیست. برای اطمینان از داشتن اوقات خوب و دلچسب هنگام پیاده‌ روی باید کفشی را انتخاب کنید که تمام اجزای آن از پاشنه گرفته تا پنجه و رویه، کاملا راحت باشد. کفش ورزشی مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ با ما همراه باشید.

چند اشتباه کلی وجود دارد که معمولا ورزشکاران در انتخاب کفش به آنها دچار می‌شوند:

 1- استفاده از هر کفشی که در دسترس بود:

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌ها این است که برای رفتن به دو، پیاده روی یا یک ورزش خاص، هر کفشی که از قدیم در اختیار دارید، استفاده کنید. کفش‌های قدیمی ممکن است آن کارایی که شما می‌خواهید را نداشته باشند و برای فعالیت شما نامناسب باشند.

 2- انتخاب کفش نامناسب برای ورزش انتخابی:

شما باید کفشی که مناسب ورزش شماست انتخاب کنید. کفش دو خیلی متفاوت از کفش تنیس یا بسکتبال است.

 3- استفاده از کفش‌ ورزشی در همه مکان‌ها:

کفش‌هایی که برای ورزش خاصی هستند نباید برای کار دیگر استفاده شوند. اگر کفش ورزشی برای خرید رفتن یا پیاده روی عادی استفاده شود، زودتر استهلاک پیدا می‌کند. برای خود یک کفش راحت خریداری کنید و کفش ورزشی را تنها برای ورزش استفاده کنید. اگر از ظاهر یک کفش خوشتان می‌آید اما کفش راحتی نیست از آن استفاده نکنید، زیرا به پاهای شما آسیب می‌زند.

 4- تعویض نکردن به موقع کفش‌ها:

اشتباه بزرگ دیگری که افراد مرتکب می‌شوند این است که کفش خود را دیر عوض می‌کنند. زیرا ظاهر آن را دوست دارند. هنگامی که کفش مستهلک شود، استفاده از آن باعث درد در ناحیه زانو ، لگن و کمر می‌شود. دوندگان باید بعد از 480 تا 800 کیلومتر دویدن باید کفش خود را عوض کنند. یعنی اگر هر روز با کفش خود ورزش کنید باید بعد از شش ماه آن را عوض کنید.

 5- چک نکردن سایز پا:

باید هر سال سایز پای خود را چک کنید. سایز پا با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. بعضی از افراد باید از کفی‌های طبی استفاده کنند.

 6- انتخاب کفش با سلیقه شخصی:

تا زمانی که کاملا در ورزش خود تخصص پیدا نکرده‌اید، به تنهایی در خرید کفش تصمیم نگیرید. بهتر است به یک فروشگاه ورزش بروید تا از کمک یک متخصص ورزش برای انتخاب کفش استفاده کنید. برای خرید کفش ورزشی فقط طول پا مهم نیست، بلکه عرض پا نیز در نظر گرفته می‌شود.

 
برخی از اصول راهنما برای انتخاب کفش مناسب ورزش اين موارد هستند:

۱. به علت آن که پاها در حين فعاليت ورم می‌کنند، هميشه کفش را در بعدازظهر يا پس از فعاليت امتحان کنيد.

۲. کفش‌ها را با همان جورابی امتحان کنيد که عادت داريد در ضمن تمرين بپوشيد.

۳. اطمينان حاصل کنيد که وقتی بندهای کفش را می‌بنديد، پنجه‌های پای‌تان به آسانی حرکت نمی‌کند و پاشنه پاهايتان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد.

۴. چند قدمی در مغازه راه برويد يا بدويد تا مطمئن شويد که کفش‌ها راحت هستند. کفش ورزشی را نبايد به زور به پا کرد.

۵. وقتی می‌‌خواهيد کفش را امتحان کنيد، بندهای آن را محکم ببنديد مانند اينکه می‌خواهيد فعاليت ورزشی را آغاز کنيد.

۶. اگر به طور مرتب يک تمرين ورزشی را انجام می‌دهيد، کفشی را بخريد که خاص ورزشی باشد که آن را انجام می‌دهيد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 25 دی 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

افزایش عملکرد مغز با کمک دست چپ


افزایش عملکرد مغز با کمک دست چپ



خصوصیات فردی هر یک از انسان ها به عملکرد دو نیمکره ی راست و چپ بستگی دارد. به عبارتی شکوفا شدن استعدادها و توانایی های هر شخصی بسته به میزان فعال بودن نیمکره های مغز وی است. پژوهش ها نشان می دهند در یک انسان زنده هر دو نیمکره در حال فعالیت و انجام وظیفه هستند، اما بار اصلی همیشه روی یک نیمکره می باشد. فرض کنید شخصی که ۹۰ درصد از نیکمره راست و ۱۰ درصد از نیمکره چپ مغز استفاده می کند. انسان هایی که بیشتر از نیمکره ی چپ استفاده می کنند، معمولاً اهل ریاضیات و فلسفه و افرادی منطقی می باشند. همچنین انسان هایی که نیمکره ی راست آنها فعال تر است توانایی خلاقیت و کشف کردن را دارند، افرادی احساسی و هنرمند هستند.

جالب است بدانید، اکثر نوابغ بزرگ دنیا از هر دو نیمکره مغز خود بهره می بردند. مغز آلبرت اینشتین پس از فوت، از سر او خارج شد تا مطالعاتی روی آن انجام و تفاوت های مغز وی با مغز سایر افراد را بسنجند. یکی از نکات جالب مغز اینشتین بزرگتر بودن کورپوس کالوزوم (جسم پینه ای) است. جسم پینه ای بزرگترین سرخرگ عصبی است که دو نیمکره مغز را به هم وصل می کند و مهم ترین راهی است که اطلاعات بین دو نیمکره مغز مبادله می شود.

از تفاوت های مهم بین افراد نابغه و عادی در استفاده از مغز است. افراد نابغه از تمام قابلیت مغز بهره ی کامل می برند. بنابراین ما نیز برای افزایش توانایی و شکوفایی استعدادهایمان باید دو نیمکره ی مغزمان را فعال کنیم. اما چگونه؟

بطور طبیعی بیشتر انسان ها (۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت جهان) راست دست هستند. به این معنا که برای انجام کارهای روزمره بیشتر از دست راست خود استفاده می کنند. سایر افراد عمدتاً چپ دست و درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از دو دست را دارند. مجدداً جالب است که چهره های بزرگی مانند اینشتین، میکل آنژ، داوینچی، فلمینگ و فرانکلین توانایی استفاده از هر دو دست، بخصوص در نوشتن را داشته اند.

یکی از راه های فعال سازی مغز، توانایی استفاده کامل از دو دست است. با توجه به آمار ۷۰ تا ۹۰ درصدی راست دست ها، روش هایی برای فعال کردن دست چپ را توضیح می دهیم. اگر شما چپ دست هستید این آموزش ها را برای دست راست خود انجام دهید. شما می توانید نابغه ی زمان خود باشید.

 
آموزش قدرت و صلابت
یادگیری استفاده از دست چپ نیاز به زمان، صبر و کمی تلاش دارد. می توانید با نوشتن شروع کنید، اما از آنجایی که مهارت ها زودتر و راحت تر شکل می گیرند، بهتر است با مهارت ها – که در کمتر از ۲ ماه می توانید دست چپ خود را به اندازه ی دست راست تان ماهر کنید – شروع نمایید.

۱) ساده ترین و مهم ترین کاری که برای تقویت دست چپ لازم است، انجام تمام فعالیت های معمول دست راست با دست چپ می باشد. با دست چپ مسواک بزنید. موهای خود را با دست چپ شانه کنید. فنجان چای تان را با دست چپ بردارید. با دست چپ ظرف بشویید. ظرف شستن به غیر از کمک در کارهای خانه و تمیزی! یک روش مطمئن و ساده برای بهبود در مهارت و چابکی است.

۲) با دست چپ وزنه بزنید. یکی از بهترین راه های تقویت بازو و دست چپ برای اصلاح هرگونه عدم تعادل قدرت، وزنه زدن است. البته با وزن کم شروع و سپس وزنه ها را سنگین تر نمایید.

۳) پینگ پنگ بازی کنید یا به شنا بروید. فعالیت دو دست در شنا کمک به تعادل نیمکره های مغز می کند.

۴) بسیاری از اقلام موسیقی نیاز به دو دست دارند، مانند پیانو. با انتخاب یکی از آلات موسیقی و تمرین روزانه، هم نوازنده شوید و هم دست چپ تان را تقویت کنید.

تمرین نوشتن
۱) با روزی ۱۵ دقیقه تمرین نوشتن شروع کنید. در واقع تمرین بیشتر از ۱۵ دقیقه، احتمالاً شما را ناامید می کند. تمرین کوتاه اما مداوم و هر روز، بهترین راه برای پیشرفت است.

۲) بسیاری از افراد قلم را خیلی محکم می گیرند و به پنجه های خود فشار می آورند. این عمل باعث ایجاد تنش و گرفتگی عضلات شده و زود خسته می شوید. از یک خودکار خوب با جوهر شل و روان برای یادگیری و تمرین دست چپ استفاده کنید.

۳) تمرین خود را با حروف الفبا شروع نمایید. به آرامی و دقت، تمرکز روی نوشتن حروف به بهترین شکل داشته باشید. فراموش نکنید در ابتدای راه، دقت از سرعت مهم تر است.

۴) هر زمان از نوشتن حروف الفبا خسته شدید، تمرین نوشتن جملات را شروع کنید. مجدد تکرار می کنیم به آرامی پیش بروید و تمرکز بر پاکیزگی نوشته ها داشته باشید.

۵) نقاشی بکشید. هدف یادگیری استفاده از دست چپ است. پس شروع به رسم شکل های اولیه مانند دایره، مربع و مثلث کنید. سپس درخت، چراغ و صندلی را طراحی نمایید. در مرحله بعدی طراحی وارونه یا طراحی معکوس را امتحان کنید. طراحی معکوس، ورزشی بزرگ برای مغز و آموزش تفکر خلاق است.

نابغه شدن فرآیند یک شبه نیست و سال ها طول می کشد. همه می توانند نابغه باشند اما بزرگترین چالش، ناامید شدن است. نگران سرعت نباشید و با اعتماد به نفس تمرین کنید. شما می توانید به اهداف و موفقیت های دلخواه تان برسید. تنها لاک پشت وار حرکت نکنید. مانند عقاب پرواز کنید، اوج بگیرید و تا آنجا که ممکن است، بالا بروید.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 15 شهريور 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

آشنایی با نکاتی درباره گرفتگی عضلات ساق پا

آشنایی با نکاتی درباره گرفتگی عضلات ساق پا
کرامپ عضله هنگامی رخ می‌دهد که یک عضله به طور غیرارادی منقبض می‌شود. این عارضه معمولا هنگامی ورزش یا سایر فعالیت‌های جسمی رخ می‌دهد، اما عضله ممکن است حتی در هنگام خواب دچار گرفتگی یا اسپاسم شود.


برای تسکین یا پیشگیری از کرامپ عضله به این توصیه‌ها توجه کنید:
-فعالیت جسمی‌تان را فورا متوقف کنید، و عضلات را ماساژ دهید یا به آنها کشش ملایمی دهید.
-هنگامی عضله منقبض است از کمپرس گرم استفاده کنید. پس از اتمام اسپاسم برای کاهش درد از کمپرس سرد با کیسه یخ استفاده کنید.
-از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند بروفن برای کمک به تسکین درد استفاده کنید.
-مقدار زیادی آب یا نوشابه ورزشی بنوشید یا قرص نمک بخورید.
-در هنگام تمرین به خودتان برای فراتر رفتن از حد توانایی‌تان فشار نیاورید.
-اطمینان حاصل کنید که مقدار کافی پتاسیم با رژیم غذایی دریافت می‌کنید.
-عضلات‌تان را به طور مرتب تحت کشش قرار دهید.


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 12 شهريور 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

مفصل زانو

مفصل زانو

زانو بزرگترین و پیچیده ترین مفصل سینوویال بدن است. این مفصل در جابجایی های کلی بدن نظیر راه رفتن، دویدن، بالا و پایین رفتن از شیب و پله، و پرش ها بطور مکرر در معرض فشارهای خارجی سنگین قرار میگیرد. در جابجایی های موضعی بدن نظیر نشستن (دوزانو، چهارزانو، و روی صندلی) و اسکات زدن نیز زانو بیش از سایر مفاصل متحمل فشار میشود. از حیث آناتومیکی، مفصل زانو از دو سوی خود در امتداد بلندترین اهرم های استخوانی (ساق و ران) و طویل ترین و قویترین عضلات بدن قرار دارد. به همین دلیل، زانو بطور مرتب در معرض بزرگترین فشارهای درونی نیز قرار دارد. این مفصل در طول میلیونها سال به گونه ای معجزه آسا تکامل و سازگاری یافته تا به راحتی و بدون عارضه سالیان متمادی به بدن هر فرد خدمت کند. پرسش و معما اینجاست که در عصر ماشین که فشار به بدن و از جمله زانو کاهش یافته است، چرا آسیب های حاد و مزمن زانو فراوانتر شده است؟ برای بسیاری از انسان های امروزین، زندگی. ماشینی یعنی زندگی نشسته و کم تحرک. از دست رفتن آمادگی جسمانی اولین پیامد ناخواسته زندگی نشسته و کم تحرک است که بلافاصله به دنبال خود سلامت انواع اندامها و ارگانهای بدن را به چپاول میبرد. برای مثال، زندگی نشسته و کم تحرک علاوه بر ضعف عمومی عضلانی، موجب از دست رفتن تعادل عضلانی مفاصل شده و این زاینده اسکلتی از جمله ناراحتی های زانو میباشد. 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 20 مرداد 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

۶ راه برای کاهش درد کمر

 

۶ راه برای کاهش درد کمر

  کاهش کمردرد

 
کمر درد گاهی نشانه آسیب و یا وجود مشکل نهفته در نخاع، استخوان، ماهیچه و یا سایر بافت های نرم است. کمر درد اغلب فعالیت های روزمره، فعالیت های شغلی و ... را تحت تأثیر قرار داده و حتی در موارد پیشرفته زندگی عادی را با اختلال جدی روبه رو می کند.

 
متخصصان توصیه می کنند در صورت بروز کمردرد با پزشک متخصص مشورت شود تا از بروز مشکلات و صدمات جدی در آینده پیشگیری شود.

 در بیشتر موارد، روش های کنترل و مدیریت درد در کاهش کمر درد مؤثر است. اگرچه روش های درمانی مورد استفاده در طیفی گسترده از مصرف دارو گرفته تا ماساژ درمانی و حتی درمان های سنتی مانند طب سوزنی و یوگا تغییر می کند، اما روش های درمانی رایج برای کمردرد عبارتند از:

▪ ورزش
 
اگرچه بسیاری براین باورند استراحت بهترین روش برای درمان کمر درد است اما واقعیت این است که کمر آسیب دیده بیش از استراحت به ورزش نیاز دارد. انجام حرکات ورزشی به طور منظم، با تقویت ماهیچه ها و ایجاد کشش در ماهیچه های محافظ نخاع مانع از بروز صدمات جدی خواهد شد. هر چه استراحت بیشتر باشد، کمر ضعیف تر شده و درد در آن شدت پیدا می کند. از جمله ورزش های مؤثر در درمان کمر درد، پیاده روی در مسافت های کوتاه، انجام فعالیت های کششی و انعطاف پذیری، استفاده از دوچرخه ثابت و شنا است.

▪ کاهش وزن

 کاهش وزن از روش های دیگر تخفیف کمردرد است. زیرا وزن زیاد کمر درد را تشدید می کند. علاوه بر این باید ماهیچه ها را تقویت کرده و به وضعیت و حالت بدنی هنگام نشستن، ایستادن و یا خوابیدن توجه بیشتری کرد.

زیرا اگر سر در امتداد بدن قرار نگیرد، مانند آن است که وزنه ای به وزن ۸/۶ کیلوگرم بدن را به سمت جلو می کشد و از این رو به گردن و شانه ها آسیب می رساند. ایستادن و نشستن در حالت مناسب، خطی عمودی در بدن ایجاد می کند که بدن را حدود چهار و نیم کیلوگرم سبک تر نشان می دهد.

● استفاده از کیسه آب گرم و یا کیسه آب سرد

 هنگام کمر درد، استفاده از کیسه آب گرم (کمپرس) و یا کیسه آب سرد روی محل درد توصیه می شود. این عمل باید هربار برای مدت حداکثر ۲۰ دقیقه و روزی چند مرتبه تکرار شود. اگر پس از دو یا سه روز استفاده از کیسه آب سرد، کمر درد تخفیف پیدا نکند باید کیسه آب گرم جایگزین آن شود. استفاده از کیسه آب سرد و یا آب گرم به آرامش ماهیچه ها و افزایش جریان خون و همچنین سرعت بهبودی کمک می کند.

 کاهش کمردرد

▪ فیزیوتراپی

 گاهی استراحت و ورزش که روش های رایج در درمان کمر درد هستند مؤثر واقع نمی شوند و از این رو گاهی حتی انجام جراحی به بیمار توصیه می شود.

 انجام فیزیوتراپی به صورت سالانه یکی از روش های درمان کمردرد است. در فیزیوتراپی از روش های مختلفی چون تحریک الکتریکی، ماساژ، ورزش و گرما برای تخفیف اسپاسم و گرفتگی عضلانی، افزایش انعطاف پذیری، تقویت ماهیچه ها، کاهش درد و سرعت بخشیدن به روند درمان بهره گرفته می شود.

 ▪ ماساژ درمانی

مطالعات نشان داده است که ماساژ درمانی در درمان دردهای ناشی از گرفتگی عضلات مؤثرتر از طب سوزنی و کایروپراکتیک عمل می کند. ماساژ درمانی با فوایدی چون بهبود جریان خون (که به تخفیف درد در ماهیچه ها کمک می کند)، آرامش ماهیچه ها (که باعث حرکت بدون درد ماهیچه ها می شود) و افزایش آندورفین (مسکن طبیعی بدن) همراه است.

▪ آب درمانی

آب درمانی با شل کردن ماهیچه ها و خارج کردن سموم عامل درد و التهاب از بدن به تخفیف کمر درد کمک می کند. حالت شناوری در آب، وزن را کمتر کرده و انجام حرکات را آسان تر می کند.

این درحالی است که آب گرم باعث آرامش ماهیچه ها شده و از شدت درد کم می کند.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 22 تير 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

اسید لاکتیک چیست

 
 
 
اسید لاکتیک چیست
 
تجمع اسید لاکتیک و درد عضلات در بدن
 
 سلولهای عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیتهای شدید، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن ، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،” اسید لاکتیک” تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات ، باعث ایجاد درد می شود، که ممکن است تا 48 ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب “اسید لاکتیک”، درد عضلات نیز کاهش یابد.
 
 حال در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تولید این ماده را کاهش داد، می توان گفت با تمرینهای خاصی مانند عادات تغذیه ای مناسب و روشهای خاص ورزشی می توان از تولید این ماده تا حدی جلوگیری نمود.
 
 حائز اهمیت است بدانیم چگونه و چرا “اسید لاکتیک” در عضلات و ماهيچه ها تجمع می یابد؟ به هنگام انجام تمرینات ورزشی، گلوکز یا قند خون، مورد استفاده و سوخت و ساز سلولهای عضلات قرار گرفته و به یک ماده شیمیایی به نام ” پيرو وات” تبدیل می شود . زمانی که ورزش به آرامی انجام گیرد، اکسیژن کافی به راحتی در دسترس سلول قرار گرفته و ” پيرو وات ” را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند ، که دی اکسید کربن نیز از طریق شش ها از بدن خارج می شود.
 
 اما در صورتی که ورزش با شدت و سرعت بیشتری انجام گیرد، برای تبدیل تمام” پيرو وات” به دی اکسید کربن و آب، اکسیژن کافی در دسترس قرار نمی گیرد و در نتیجه بخشی از پيرو وات ها به اسید لاکتیک تبدیل می شود، و سبب احساس درد در عضلات شده و مانع از فعالیتهای عادی آنها می شود.
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 22 تير 1398برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

تمرینات ورزشی در روزه داری

 
تمرینات ورزشی در روزه داری
 
 چه نوع ورزشی در ماه مبارک رمضان برای سلامتی ما مفید است و از چه تمریناتی باید کمک بگیریم در چه شرایطی می توانیم ورزش کنیم
ورزشکاران در ماه مبارک رمضان می توانند به ورزش دلخواه خود بپردازند ولی برای جلوگیری از خستگی مفرط و احیاناً مشکلات جسمی باید چند اصل را رعایت کنند.
کارشناسان بهداشت و ورزش به روزه داران توصیه می کنند که به ورزش های سنگین و خسته کننده همچون پیاده روی ، دوچرخه سواری و ایروبیک نپردازند.
به این ترتیب ورزشکاران می توانند کمی پیش از افطار به ورزش های دلخواه خود بپردازند تا با خوردن افطار آب و دیگر املاحی را که از دست داده اند، بازیابند و 2 ساعت پس از افطار نیز زمان مناسبی برای ورزش کردن است و ورزش کردن در این ساعت انرژی زائدی را که بدن از افطاری به دست آورده است، از بین می برد.
ورزشکاران در ماه مبارک رمضان نباید بیشتر از یک ساعت در روز و بیشتر از 5 روز در هفته به فعالیت بدنی بپردازند و هنگام آغاز فعالیت های ورزشی ابتدا باید بدن خود را گرم کنند سپس به فعالیت های کششی بپردازند و سرانجام 30 دقیقه تا 40 دقیقه ورزش کنند.
توصیه می شود که ورزشکار در ماه مبارک رمضان پیش از پرداختن به فعالیت ورزشی به دکتر خود مراجعه کند.

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 30 خرداد 1395برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

كشيدگي، رگ به رگ شدن و اسپاسم عضلات


كشيدگي، رگ به رگ شدن و اسپاسم عضلات


اسـپاسم (CRAMPS): اسپـاسـم و يــا گرفتگي عضلات

عـبـــارت است از " انقباضات غير ارادي، ناگهاني، ممتد و مـعــمولا دردناك عضلات." اسپاسم عضلاني ممكن است. از چند ثانيه تا يك ربع ساعت بطول انجامد. عارضه جـدي نمي باشد و به جز در موارد خاص پس از مدت كـوتـــاهي برطرف ميگردد.

علل گرفتگي عضلات

* كار كشيدن بيش از حد از عضلات .

* انجام دادن تمرينات بدني شديد و خستگي عضلات.

* كم آبي بدن.

* قرار گرفتن عضلات در يك وضعيت ثابت به مدت طولاني.

* انجام ندادن حركات كششي و گرم نكردن بدن پيش از اقدام به فعاليتهاي بدني.

* بهم خوردن تعادل مايعات، هورمونها و الكتروليتهاي بدن.

* تهي شدن عضلات از عناصر منيزيم، كلسيم و پتاسيم كه براي انقباض مناسب عضلات ضروري ميباشند.

* مصرف برخي از داروها مانند مدر ها.

* مصرف مشروبات الكلي .

* نارسايي كليه ها، كم كاري تيروئيد، حاملگي و اختلالات عصبي.

درمان گرفتگي عضلات

* انجام حركات كششي عضلات در گير.

* استفاده از كمپرس سرد و يا گرم .

* نوشيدن آب كافي.

* ماساژ دادن موضع.

پيشگيري از گرفتگي عضلات

* زياد از عضلات خود كار نكشيد.

* پيش از فعاليت بدني حتما ابتدا بدن خود را گرم كرده و حركات كششي انجام دهيد. * در طول روز آب كافي بياشاميد.

كشيدگي عضلات(STRAIN):به كشيدگي و در موارد شديد پارگي عضلات و يا تاندونها (تاندونها=زرد پي=وتر= بافت اليافي قطوري كه استخوانها را به عضلات متصل ميكنند) كشيدگي عضلات اطلاق ميگردد. عضلاتي كه بيشتر دچار كشيدگي ميگردند عضلات ناحيه كمر، گردن، ران و ساق پا ميباشند.

علل كشيدگي عضلات

* استفاده بيش از حد و مكرر و طولاني مدت از عضلات و تاندونها.

* پيچ خوردگي ،كشيده شدن و انقباض ناگهاني و شديد عضلات.

رگ به رگ شدن(SPRAIN):به كشيدگي و در موارد شديد پارگي ليگامانها(ليگامانها= رباطها= بافتهايي كه اتصال دهنده استخوانها به يكديگر ميباشند) اطلاق ميگردد. وظيفه رباطها استوار سازي مفاصل و جلوگيري از حركات بيش از حد آنها ميباشد. اين عارضه بيشتر در ناحيه قوزك پا، زانو، كتف و مچ دست روي ميدهد.

علل رگ به رگ شدن

* پيچ خوردگي، كشيده شدن ناگهاني رباطها و مفاصل.

* ضربه به بدن.

* درپي سقوط و زمين خوردن.

علايم و نشانه هاي كشيدگي و رگ به رگ شدن

* درد

* تورم

* التهاب

* كوفتگي

* ناتواني در حركت دادن موضع

* اسپاسم عضلاني

* در موارد شديد خونريزي و كبودي شديد موضع.

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: جمعه 16 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

بهترين زمان ورزش چه موقع است؟

 

بهترين زمان ورزش چه موقع است؟


برخي مردم معتقدند بهتر است 6 صبح آهسته بدوند تا قلب آمادگي لازم را پيدا كند سپس بايد حركت های سنگین تر ورزشی را شروع کنند تا مغز و بدن فرصت آمادگي را داشته باشند. عده اي خواب صبح را از دست نمي دهند و قبل از ظهر به خاطر ورزش عرق نمي ريزند و ترجيح مي دهند شبانگاه بعد از شام پياده روي كنند. با اين تفاصيل چه زماني بهترين زمان برای ورزش كردن است؟ اينكه چه زماني از روز براي سوزاندن كالري بدن مناسب تر است، مدرك ثابت شده اي وجود ندارد، بنابراين هر زمان از روز كه تمايل داريد مي توانيد ورزش كنيد.
مهمترين مسأله اي كه كارشناسان تأكيد دارند اينكه ساعتي از روز را انتخاب كنيد و هر روز به طور منظم همان ساعت ورزش كنيد.


ساعت زيستي بدن


ريتم شبانه روزي بدن طوري ساخته شده است كه اگر شخص شب زنده دار يا سحرخيز باشيد مي تواند اين عادات خود را تغيير دهيد. ريتم شبانه روزي زمين 24 ساعت براساس الگوي چرخش زمين به دور خودش تعيين مي شود. اين ريتم بر كاركرد بدن مثل فشار خون، دماي بدن، سطح هورمونها و ضربان قلب و همه سيستم هايي كه در آمادگي براي ورزش عمل مي كنند نقش مؤثر ايفا مي كند.
يك پيشنهاد خوب اينكه از ساعت زيستي بدنتان كمك بگيريد تا شما را در مورد زماني كه براي پياده روي يا ورزش مي رويد راهنمايي كند. البته ملاحظات ديگر مثل فهرست برنامه كاري و خانوادگي تان يا زماني كه دوستانتان بتوانند شما را در پياده روي همراهي كنند، مد نظر بگيريد. چون يك دوست يا همراه در ورزش كمك موثري به شما در تداوم آن دارد.


در مورد ورزش صبحگاهي هوشيار باشيد


برخي كارشناسان معتقدند اگر براي تعيين زمان ورزش دچار ترديد هستيد، صبحگاه را براي ورزش انتخاب كنيد.
پروفسور سدريك برايانت مي گويد:«طبق تحقيقات نشان داده شده كه عادت ورزش به صورت فردي و به طور مداوم در افرادي كه صبح ورزش مي كند بيشتر است.» «عاقل كسي است كه قبل از هر فشار زماني و بيماري، خودش زمان مناسب ورزش را پيدا كند.» برايانت مي گويد:«من 6 صبح ورزش مي كنم، به غير از اعتقاد من به ورزش صبحگاهی، اگر هر موقع ديگر غير از صبح ورزش كنم عوامل ديگري من را از ورزش در آن ساعت منع مي كند.» او توصيه مي كند اگر صبح ورزش مي كنيد چون دماي بدن نسبت به ديگر ساعات روز پايين تر است باید فرصت بيشتري براي گرم كردن به بدن دهيد.


زماني كه بيخواب مي شويد


متأسفانه به علت برخورد زماني خواب صبحگاهي و ورزش، ورزش به طور مداوم و هميشگي ادامه نمي يابد. اما اگر بتوانيد بيخوابي شب قبل را بخاطر ورزش صبحگاهي كاهش دهيد، بيرون جستن از رختخواب و انجام ورزش ورزش صبحگاهي بسيار لذت بخش خواهد شد. پس با تنظيم وقت خواب تبديل آن به يك عادت، با بي خوابي هم مبارزه كرده ايد.
پروفسور سالي اي وايت، رئيس دانشكده آموزش دانشگاه ليهاي مي گويد: بدنتان نياز به آماده شدن براي خواب دارد. ضربان قلب و دماي بدن بايد مناسب استراحت بدن باشد. بنا براين شبها با زود به رختخواب رفتن بدن شما به مرور  خو گرفتن به خواب زود هنگام را ياد مي گيرد.
ورزش و خوردن آخر شب اصرار بدن براي خواب را تا دير وقت به تاخير مي اندارد. وايت مي گويد:«هم ورزش و هم خوردن ضربان و دماي بدن را بالا مي برند كه اين مسأله مساعد براي خوابيدن نيست.»


كدام موقع مناسب ورزش كردن است؟


وايت روي انگيزه هاي موفق ورزش در زمانهاي متفاوت مطالعه كرده است وي مي گويد: «با وجود تصورات مفيد و سودمند در بيدار شدن و ورزش  صبحگاهي، من بيشتر بعد از ظهرها ورزش مي كنم. چون بدنم در بعد از ظهر راحت تر به ريتم موزون مي رسد در حالي كه در صبح اين آمادگي را ندارم.»
براي برخي مردم بعدازظهر بهترين وقت ورزش است به ويژه وقتي همكاران و كارگران يك شركت با هم باشند و شرط كنند كه عصرانه را فقط بعد از ورزش ميل كنند نه قبل از آن.
برايانت در كنفرانس بين المللي ورزش، تناسب و تغذيه مي گويد: «فوراً بعد از خوردن غذا ورزش نكنيد، خون بايستي در هنگام ورزش به ماهيچه ها برود در حالي كه خون بعد از صرف غذا براي هضم آن در دستگاه گوارش است. پس 90 دقيقه بعد از هر وعده سنگين غذايي به بدن فرصت دهيد.»


بهترين زمان ورزش را كشف كنيد


حقیقت این است که هنوز بین دانشندان توافقی در زمينه بهترين زمان براي ورزش كردن بدست نیامده است، اما پروفسور استيون آلدانا پيشنهاد مي كند زمانهاي مختلف روز را براي ورزش امتحان كنيد. و زماني كه شما را در استمرار در ورزش ترغيب مي كند، كشف و انتخاب كنيد.


منبع: علی یزدی مقدم
دکتر علی اوشیب نتاج
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
نوار عصب و عضله
مانیپولاسیون ستون فقرات برای درمان کمردرد گردن درد دردشانه ارنج باسن لگن زانو و ...
تزریقات مفصلی عضلانی و اعصاب محیطی

 

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

آسیب دیدگی ستون فقرات


آسیب دیدگی ستون فقرات


مقدمه

بیشتر افراد در زندگیشان حتی برای یکبار هم که شده به کمردرد مبتلا شده‌اند و حتی بسیاری از این قبیل بیماران معتقدند که به فیبروزیت ، روماتیسم و یا انواع دیگر بیماریها مبتلا هستند. ولی این عوارض از نظر پزشک متخصص این رشته نیز قابل تفکیک از یکدیگر نیستند. در اغلب موارد تورمی خفیف در مفاصل که اغلب مردم در سنین 40 سالگی دچار آن می‌شوند باعث ایجاد کمردرد شدید می‌شود.
صرفنظر از ضربه‌ها و نیز التهاب و تورم مفصلی ، کمردرد علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. عوارض مادرزادی از جمله عواملی هستند که نزد کودکان و یا اشخاص جوان تولید کمردرد می‌کند. کارهای عضلانی شدید هم گاهی اوقات تولید شکستگی خفیف در ستون فقرات می‌نماید. برآمدگی غضروفهای میان مهره‌ای ممکن است باعث ایجاد درد کشنده گردد که از کمر تا ساق پا تیر می‌کشد. بالاخره کمر درد ممکن است ناشی از انواع بیماریهای ستون فقرات باشد.


عوامل بوجود آورنده صدمات ستون فقرات
عوامل زیادى باعث این عارضه مى‌شوند؛ از جمله کشیده شدن ماهیچه‌هاى پشت ، اسپاسم و پیچ خوردگى رباطها که استخوانها را به یکدیگر متصل مى‌کنند، از موارد دیگر مشکلات مفصلها و دیسک هستند. این مشکل اغلب زمانى اتفاق مى‌افتد که شما ماهیچه‌هایى را که براى مدتى بى‌حرکت مانده‌اند به ناگهان و شدیداً به حرکت در مى‌آورید. به عنوان مثال ناگهان مبل سنگینى را جابجا مى‌کنید و یا کارهاى سنگین منزل را انجام مى‌دهید. درد دیسک زمانى اتفاق مى‌افتاد که دیسک بین دو استخوان ورم مى‌کند و به اعصاب فشار مى‌آورد و یا در موقع بلند کردن جسم سنگین دیسک رگ به رگ مى‌شود.


درمان درد مهره‌هاى پائین ستون فقرات
براى تسکین درد بهتر است به پشت خوابیده، در حالى که پتویى را در زیر زانوهایتان قرار داده‌اید، زانوها و باسنتان را خم کنید و یا زانوهایتان را بطور خمیده روى صندلى قرار دهید. قرار گرفتن در این حالت از فشار ، خستگى و سنگینى بدنتان مى‌کاهد. اگر درد شما همچنان ادامه داشت بهتر است استراحت در این وضعیت را یک تا دو روز ادامه دهید ولى بیش از این مدت باعث ضعف ماهیچه‌ها مى‌شود و روند بهبودى شما را کاهش مى‌دهد. بهتر است در چنین مواقعى حتى اگر احساس درد مى‌کنید، هر ساعت براى چند دقیقه قدم بزنید.


شایعترین علائم درد در ستون فقرات
· احساس درد زیر زانوها
· احساس کرختى و بى حسى در ران ،·  پاها و کشاله ران
· تب ،·  تهوع ،·  استفراغ ،·  دل درد ،·  ضعف و عرق
· احساس ضعف و ناتوانی در سرپا ایستادن
· اختلال در راه رفتن


پیشگیری از بیماریهای ستون فقرات و تسکین درد آنها
کمپرس گرم ، درد و اسپاسم ماهیچه‌ها را کاهش مى‌دهد. پس براى ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از کمپرس گرم سود ببرید. همچنین کمپرس یخ و ماساژ نیز ممکن است درد را کاهش دهد. براى تسکین ورم و درد مى‌توان داروهایى بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد مثل آسپرین ، استامینوفن ، نپروکسن ، کتوپروفن و ایبوپروفن.


راههای کسب تندرستی و جلوگیری از نارساییهای ستون فقرات
درمان دردهاى پیش رونده پشت باید بر اساس عوامل بوجود آورنده آنها مورد توجه قرار گیرند. ممکن است کاستن از وزن به درمان درد کمک کند، زیرا اضافه وزن دردهاى پشت را شدیدتر مى‌کند. تقویت ماهیچه‌ها و اصلاح وضعیت نشستن ، ایستادن و خوابیدن به درمان دردهاى پشت کمک فراوانى مى‌کند.


جلوگیری از فشار به پشت
هرگز اجسام را در حالت دولا کردن بدنتان از روى زمین بر ندارید، بلکه اشیا را با خم کردن باسن و زانوهایتان بلند کنید. در موقع حمل اجسام پشتتان را صاف نگه دارید و اشیا را در حالى که به بدنتان نزدیک کرده‌اید، حمل کنید. از چرخاندن یا کج کردن بدنتان هنگام بلند کردن اجسام اجتناب کنید. در موقع حمل اجسام سنگین به جاى کشیدن بهتر است آن را هل دهید. اگر مجبورید پشت میز ، فرمان اتومبیل یا کامیون براى ساعتها بنشینید هر چند وقت کمى استراحت کنید و با راست کردن بدن از خستگى آن بکاهید. کفشهاى پهن با پاشنه‌هاى کوتاه (۲‎/۵ سانتىمتر یا کمتر) بپوشید. بطور مداوم ورزش کنید. داشتن زندگى پرتحرک به شما کمک خواهد کرد تا به درد پشت کمترى مبتلا شوید.


بهترین روش نشستن
روى صندلى با یک پشتى باریک به نحوى بنشینید که پشتتان کاملاً صاف بوده و زانوهایتان کمى بالاتر از باسن قرار گیرند. براى این منظور صندلى خودتان را تنظیم کنید و یا با قرار دادن یک چهارپایه در زیر پاها سعى کنید همیشه صاف بنشینید. در موقع چرخیدن در روى صندلى هرگز تنها کمرتان را نچرخانید بلکه تمام بدنتان را بچرخانید. در موقع رانندگى مستقیم بنشینید و صندلى را به سمت جلو تنظیم کنید. نشستن به این روش به شما کمک مى‌کند تا براى کنترل ماشین به جلو خم نشوید. براى قرار گرفتن بهتر پشت فرمان ممکن است پتو یا حوله‌اى را در گودى کمرتان قرار دهید تا در سفرهاى طولانى خسته نشوید.


بهترین وضعیت ایستادن
اگر ناچارید براى مدت طولانى بایستید بهتر است یک پاى خود را روى چهارپایه کوچکى قرار داده و به خمیدگى ستون فقرات فشار بیاورید. هر ۵ تا ۱۵ دقیقه یک بار پاى دیگرتان را روى چهارپایه قرار دهید. در موقع ایستادن گوشها ، شانه‌ها و باسنتان باید در یک خط مستقیم قرار گیرند در حالى که سرتان به حالت مستقیم و شکم به طرف داخل کشیده شده است.


بهترین حالت کمر در موقع خوابیدن
بهتر است به پهلو بخوابید در حالى که زانوها را به طرف شکم خم کرده‌اید. ممکن است بالشى را براى محافظت از گردن در زیر سرتان قرار دهید. همچنین بد نیست که بالشى نیز بین زانوهایتان قرار دهید. اگر خواستید به پشت بخوابید بالش کوچکى در زیر زانوها و حوله‌اى در گودى پشت قرار دهید. هرگز به روى شکم نخوابید مگر اینکه بالشى را در زیر باسنتان قرار داده باشید. از تشکهاى سفت و محکم استفاده کنید. اگر تشک شما بسیار نرم بود، تخته‌اى به قطر ۲/۱ اینچ در زیر تشک قرار دهید.


تقویت ماهیچه‌هاى پشت با حرکات ورزشى
برخى از تمرینات خاص ماهیچه‌هاى پشت را قوى مى‌سازند. اگر به آرامى ماهیچه‌هاى پشتتان را بکشید به قدرت آن خواهید افزود. براى این کار به پشت بخوابید، سپس زانوهایتان را خم کرده و به آرامى زانوى چپ را به طرف سینه خودتان بالا بیاورید و ستون فقرات را به طرف زمین فشار دهید، در این حالت ۵ ثانیه باقى بمانید، سپس با یک استراحت کوتاه همین عمل را با پاى راست تکرار کنید. این تمرین را ده بار پى درپى با جابجا کردن پاى چپ به راست تکرار کنید. اگر ناگزیر به حرکات بدنى خاصى هستید پس بهتر است همیشه بدنتان را آماده و فعال نگه دارید. از اینرو شنا کردن و قدم زدن از مناسبترین ورزشها است.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 12 دی 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

تاثیر ورزش بر سطح کلسترول خون

 

تاثیر ورزش بر سطح کلسترول خون


تحقیقی که اخیرا” در دانشگاه آلابام  بیرمنگهام انجام شده  نشان داده است که فعالیت های بدنی طولانی مدت نسبت به فعالیت های ورزشی سخت و کوتاه مدت اثر بیشتری در کاهش سطح کلسترول خون دارند. اگرچربی خونتان بالا ست باید بدانید که تنها استفاده از رژیم غذایی کم چربی نمی تواند شما را در کاهش سطح کلسترول خونتان یاری نماید برای این امر باید میزان کالری دریافتی خود را نیز کنترل نمایید. به عبارت دیگر رژیم غذایی تنها هنگامی می تواند سطح کلسترول خون شما را تنظیم نماید که میزان کالری دریافتی نیز تا حد نرمال تقلیل یابد چربی های اشباع شده در گوشت و فرآورده های تهیه شده از شیر کامل در بدن انسان تبدیل به ماده ای به نام استن می شوند. کبد از این ماده برای ساختن کلسترول استفاده می کند. در صورتی که
میزان کالری که شما می سوزانید بیش از آن حدی باشد که وارد بدن شما شده است
بدن از استن برای تولید انرژی و جبران این کمبود استفاده می کند. به
عبارتی دیگر ورزش با افزایش مصرف کالری و استفاده از استن در تولید انرژی و
جبران کمبود کالری، از تجمع این ماده در بدن شما جلوگیری به عمل می آورد.
حال نکته مهم این است، کدام ورزش برای شما  مفید تر خواهد بود. ورزشهای سخت
موجب بروز آسیب های عضلانی و به تبع آن دردها و کشیدگی ها و کوفتگی های
ماهیچه ای می شود. لذا انجام آن می تواند موجب شود که شما تا چند روز بعد
از انجام یک تمرین نتوانید تمرین دیگری را انجام دهید در صورتی که انجام
فعالیت های سبک تر و طولانی مدت این آسیب ها را وارد ننموده و به شما اجازه
می دهد تا با انجام یک فعالیت مستمر و همه روزه بدن خود را در کاهش سطح
کلسترول خون یاری کنید
افزايش كلسترول مفيد با ورزش
تحقيقات نشان مي دهد كه ورزش هاي ايروبيك مي تواند باعث افزايش كلسترول HDL(موسوم به كلسترول خوب) در بدن شود، اگرچه تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد كه ورزش به تنهايي نمي تواند براي كنترل چربي بدن كافي باشد. براساس تحقيقات جديد دانشمندان ورزش هاي هوازي مثل پياده روي، دوچرخه سواري يا شنا، به مدت حداقل دو بار در تايم هاي يك ساعته يا چهار بار در تايم نيم ساعته طي يك هفته مي تواند ميزان HDL خون را افزايش دهد.
براساس تحقيقاتي كه پزشكان در دانشگاه توكيو انجام دادند و طي آن نتايج 25 كار پژوهشي روي ارتباط ورزش و ميزان كلسترول HDL خون بررسي شد مشخص گرديد ورزش هوازي به مدت حداقل دو ساعت در هفته مي تواند ميزان HDL خون را افزايش دهد. در مجموع در اين مطالعات بيش از هزار و 400 زن و مرد مورد بررسي قرار گرفتند. در اين تحقيق افراد به 3 گروه مختلف تقسيم شدند، اول گروهي كه طي هفته 3 يا 4 بار بين نيم تا يك ساعت ورزش هاي مختلف هوازي انجام مي دادند، دوم گروهي كه ميزان ورزش هفتگي آنها كمتر از يك ساعت بود و سوم گروهي كه تقريباً هيچ ورزشي انجام نمي دادند، در نهايت پس از 8 تا 12 هفته تمرينات مشخص شد افرادي كه ورزش منظم مي كردند افزايش نسبي كلسترول HDL در خون آنها مشهود بود كه در دو گروه ديگر اين تغيير ديده نشد. افزايش كلسترول HDL برخلاف كلسترول LDL يك حسن محسوب مي شود و در واقع موضوع مهم در مورد چربي ها نسبت ميان كلسترول HDL و كلسترول LDL است و اگر افزايش HDL باعث بهبود اين نسبت شود خطر سكته قلبي و بيماري هاي قلبي كاهش مي يابد.براساس نتايج تحقيقات گروه پزشكي قلبي سانفرانسيسكو افزايش HDL و كاهش نسبت LDL به HDL مي تواند 5 درصد حملات قلبي در مردان و 7 درصد حملات قلبي در زنان را كاهش دهد. در حال حاضر در بسياري از نقاط جهان افراد به دليل مشكلات مختلف نمي توانند زمان هاي زيادي را به ورزش اختصاص دهند اما دكتر يانكي كايامادا پزشك ارشد اين تحقيقات مي گويد حتي مدت كوتاه ورزش كردن، حتي يك تمرين  15 دقيقه، به صورتي كه هر روز باشد، يا زمان بيشتر مثلاً 30 دقيقه 3 يا 4 بار در هفته مي تواند تاثيرات بسيار مثبتي روي سلامتي افراد داشته باشد و باعث كاهش احتمال بيماري هاي قلبي در آنها شود. دكتر كايامادا مي گويد بيشترين تاثير افزايش HDL در افرادي است كه اضافه وزن ندارند و رژيم هاي غذايي آنان سالم است.


بیماری قلبی:

تحقیقات بسیاری نشان داده اند كه ورزش مرتب خطر حمله ی قلبی را كاهش می دهد. خصوصا در افرادی كه بیماری عروق كرونر دارند.
 
منافع خاصی كه از ورزش برای افرادی كه بیماری قلبی دارند حاصل می شود شامل:


تقویت شدن عضله ی قلب
 
حملات كمتر آنژین قلبی
 
كاهش سطح كلسترول
 
كاهش تشكیل پلاك درون شریانها
 
كنترل بهتر وزن و كلسترول
 
ورزش ایروبیک (هوازی) ورزشی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حمله قلبی را کاهش دهد.
 
كلسترول بالا

کلسترول در سلولهای مختلف بدن یافت می شود. کلسترول در واقع برای حیات ضروری است اما اگر میزان نوع بد كلسترول در خون افزایش یابد می تواند موجب بیماری قلبی شود.
 
به گفته دکتر ریچارد استین سخنگوی انجمن قلب آمریکا ، ورزش منظم هوازی كلسترول خوب خون را بالا می برد و كلسترول بد را كاهش می دهد. همچنین او تاكید می كند هنگامی كه ورزش با رژیم غذایی سالم و كم چرب همراه شود این تغییرات واضحتر خواهند بود.
ورزش ایروبیك یا هوازی نوعی از ورزش است كه می تواند باعث بهبود سطح كلسترول شود
بهترین نتیجه اي که از تمرینات ورزشی گرفته می شود این است که احتمال ابتلاي شما را به بسیاري از بیماري هاي جدي و کشنده مثل بیماري هاي قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می دهد.
فواید دیگر ورزش کلید اصلی لاغر شدن و لاغر ماندن تنظیم نقطه چربی می باشد . یعنی بدن شما بیشتر چربی سوز شود تا ذخیره ساز چربی . چطور؟ با درست خوردن و بیشتر ورزش کردن. ورزش نقش مهمی را در تنظیم دوباره میزان آمینوآلکائیل ایفا می کند. اگر شما به طور مداوم در حال رژیم گرفتن و از دست دادن وزن بوده اید اما به یک نقطه رکود و سکون رسیده اید احتمالا بدن
شما تصمیم گرفته تا تعادل نقطه چرب ی در بدنتان حفظ شود . با افزایش میزان ورزش شما می توانید بدن را دوباره به حالت چربی سوزي برگردانده و به کم کردن وزن ادامه دهید.

خطر و شدت ابتلا به بیماري دیابت غیر ارثی را کاهش می دهد

ورزش ملایم و آرام که فقط 200 کالري در روز می سوزاند مانند یک پیاده روي 30 دقیقه اي می تواند خطر ابتلا به دیابت غیر ارثی را بکاهد. ورزش تاثیرانسولین را با کمک در رفع قند از خون قبل از اینکه به عنوان چربی ذخیره شود افزایش می دهد.
انسولین از تغییر و بازگشت چربی به گلوکز هم ممعانت می کند . تاثیر بیشتر انسولین با میزان پایین فشارخون ، میزان بالاي کلسترول خوب (بی ضرر ) و احتمال کم ابتلا به بیماري هاي قلبی نیز ارتباط دارد. ایمنی و مصونیت بدن را افزایش می دهد .
ورزش مرتب و ملایم تعداد سلولهاي گلبول سفید را افزایش می دهد تا توانایی بدن در برابر عفونت ها بیشتر شود. ورزش همچنین تعداد سلول هاي کشنده (سلولهاي بخصوصی که براي جنگ با بیمارهاي جدي و خطرناك تجهیز می شوند ) را افزایش می دهد و تولید پادزهر ها را در بدن می افزاید.
راه دیگري که ورزش توسط آن ایمنی بدن را افزایش می دهد کاستن استرس و نگرانی است . زیرا استرس به خودي خود می تواند سیستم ایمنی بدن را تحت فشار و تاثیر منفی خود قرار دهد.
ورزش های هوازی
ورزش های هوازی، ورزش هایی هستند که طي آن، تعداد زیادی از عضلات به کار گرفته شده و سبب افزایش ضربان قلب شما می شوند. در ورزش های هوازی تنفس شما عمیق تر خواهد بود. انجام ورزش های هوازی به مدت 30 دقیقه و حداقل 4 تا 5 روز در هفته برای شما بسیار سودمند خواهد بود. شما می توانید این 30 دقیقه را به دفعات تقسیم کنید، به عنوان مثال 10 دقیقه پیاده روی بعد از صرف سه وعده اصلی غذایی. اگر برای مدت زیادی ورزش نکرده اید قبل از هر چیز از پزشک خود در مورد افزایش فعالیت بدنی سئوال كنيد. قبل از ورزش به مدت 5 دقیقه بدن خون را گرم، و پس از ورزش بدن خود را سرد کنید. می توانید ورزش را به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کرده، رفته رفته مدت آن را افزایش دهید تا بتوانید 150 تا 200 دقیقه در هفته ورزش کنید.
همیشه برای زمان ورزش خود برنامه ریزی کنید. اگر منتظر رسیدن زمان خالی برای انجام ورزش هستید، این فرصت هرگز دست نخواهد داد. انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت دسته جمعی و همراه سایر اعضاي خانواده یا دوستانتان می تواند لذت بخش تر بوده و انگیزه بیشتری برای ورزش در شما ایجاد کند. همچنین فراموش نکنید هنگام ورزش به مقدار کافی آب بنوشید. ورزش های هوازی مانند:

•قدم زدن یا به آهستگي دویدن
•شنا یا نرمش در آب
•دوچرخه سواری
•رقصیدن
•ورزش هایی مانند والیبال، بسکتبال، تنیس و ...
•شرکت در کلاس های ایروبیک

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 12 دی 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

روش های صحیح نشستن برای پیشگیری از کمردرد

 
روش های صحیح نشستن برای پیشگیری از کمردرد
 
همیشه گفته می شود که درست بنشینید تا کمر درد نگیرید، اما برای پیشگیری از کمر درد باید به چه شکلی نشست و نحوه ی صحیح نشستن باید به چه ترتیبی باشد؟
  
این روزها افراد بیشتر ساعات روز را در حالت نشسته هستند و بیشتر کارها به صورت نشسته انجام می‌شود. کارشناسان بهداشت می‌گویند توجه نکردن به حالت و وضعیت بدن هنگام نشستن و رعایت نکردن اصول صحیح نشستن در طولانی ‌مدت سبب بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، تغییر شکل ستون مهره‌ها، کمردرد و بیرون ‌زدگی دیسک مهره‌ها می‌شود بنابراین توجه به حالت و وضعیت بدن و رعایت اصول صحیح نشستن در پیشگیری از این مشکلات موثر است.
روش صحیح نشستن 
پیشتر تصور می‏شد که بهترین حالت نشستن حالتی است که فرد کاملا صاف و با زاویه 90 درجه بنشیند. در حالیکه بررسی‌های اخیر نشان داده است که راست نشستن بهترین حالت نشستن نیست. محققان اسكاتلندی و كانادایی با استفاده از شكل جدیدی از تصویر برداری "ام.آر.آی" نشان دادند كه راست نشستن فشار غیرضروری در ناحیه كمر ایجاد می‌كند. این پژوهشگران در "انجمن رادیولوژی آمریكای شمالی" بهترین وضعیت نشستن در پشت میز را حالتی اعلام كردند كه در آن بدن اندكی به سمت عقب متمایل می‌شود. همچنین این پژوهشگران اعلام كردند كه نشستن صحیح به كاهش دردهای ناحیه كمر كمك می‌كند.
 
در این مطالعه بیماران را در سه وضعیت متعدد نشستن مورد بررسی قرار دادند. وضعیت خمیده كه در آن بدن به سمت جلو خم می‌شود به طوری كه گویی روی میز خم شده است، وضعیت نشستن عمودی 90 درجه‌ای و وضعیت "راحت" كه در آن درحالیكه پاها روی زمین قرار دارند، بدن به عقب خم می‌شود و با ران‌ها زاویه‌ای 135درجه‌ای می‌سازد. سپس اندازه‌های زوایای ستون فقرات، ارتفاع دیسك و حركت نا به جای دیسك ستون مهره‌ها را در این سه وضعیت بررسی كردند و متوجه شدند كه حركت نا به جای دیسك ستون مهره‌ها زمانی ایجاد می‌شود كه فشار ناشی از وزن روی ستون مهره‌ها قرار می‌گیرد و موجب می‌شود كه دیسك از جای خود خارج شود.
  
نحوه ی صحیح نشستن
در این مطالعه بیشترین میزان حركت نا به جای دیسك در وضعیت عمودی نشستن 90 درجه‌ای دیده شد. همچنین كمترین میزان حركت نا به جای دیسك در وضعیت نشستن 135درجه‌ای دیده شد كه نشان می‌دهد نشستن در وضعیت راحت‌تر فشار كمتری بر دیسك‌های ستون مهره‌ها و ماهیچه‌ها و تاندون‌های مربوطه وارد می‌کند. در حالت خمیده نیز كاهشی در ارتفاع دیسك ستون مهره‌ها دیده شد. محققان با بررسی تمامی ‌نتایج آزمایش اعلام كردند كه حالت نشستن 135 درجه‌ای بهترین وضعیت برای كمر است و توصیه می‌کنند افراد این‌گونه بنشینند.
  
صندلی استاندارد
امروزه بیشتر کارها به صورت نشسته انجام می‏شود و افراد بخش زیادی از ساعات کاری‌ شان را روی صندلی و به صورت نشسته انجام می‌دهند. به همین دلیل استفاده از صندلی استاندارد نقش زیادی در کاهش آسیب به ستون مهره‌ها دارد. متخصصان علم ارگونومی ‌برای یک صندلی استاندارد ویژگی‌هایی را اعلام کرده‌اند‌ که لازم است هنگام خرید صندلی این نکات را مورد توجه قرار داد.
 
 صحیح نشستن موقع رانندگی
کمر درد یکی از مشکلات شایع در میان رانندگان است. برای پیشگیری از کمر درد باید به نقاط فشار و اصول کلی حفظ انحنای ستون مهره‌ها دقت کنید. هنگام رانندگی سر و گردن تان را صاف نگه‌ دارید.سرتان را به اطراف خم نکنید، طوری قرار بگیرید که گوش‌های‌تان در امتداد شانه‌هایتان قرار بگیرد. بهتر است دست‌ها در حالت کشیده روی فرمان باشد. صندلی را خیلی نخوابانید و خیلی به سمت جلو خم نشوید. پاها هم باید کاملا کشیده و در وضعیت راحتی قرار داشته باشد. برخی رانندگان خودشان تغییراتی در صندلی ایجاد می‌کنند که ‌این تغییرات گاهی غیر اصولی است و به ستون مهره‌ها آسیب می‌رساند. توصیه می‌شود این تغییرات را فقط با مشورت پزشک ارتوپد و متخصص ارگونومی‌انجام دهید. درضمن بهتر است از رانندگی در طولانی مدت پرهیز کنید و پس از مدتی رانندگی توقف کرده و استراحت کنید. نکته دیگر اینکه کمربند ایمنی را فراموش نکنید. در ترمزهای ناگهانی و تصادفات شدید اگر از کمربند ایمنی به شکل صحیح استفاده نشده باشد صدمات شدیدی به ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای وارد می‌شود.
 
صحیح نشستن موقع روزنامه خواندن
برخی افراد در ساعات استراحت دل‌شان می‌خواهد روزنامه یا کتاب بخوانند و چون از صبح پشت میز نشسته‌اند‌ دوست ندارند مطالعه را هم روی صندلی انجام دهند. بهترین حالت این است که به جای اینکه روی مبل بنشینند و برای خواندن روزنامه سرشان را به جلو خم کنند یک بالش زیر دستشان بگذارند و روزنامه را تا نزدیکی‏های صورت بالا بیاورند و بدون نیاز به خم کردن سر و گردن به راحتی مطالعه‌شان را انجام دهند.
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 21 آذر 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

نقش آنتی اکسیدان در ورزش

 
نقش آنتی اکسیدان در ورزش
 
 
استرس های اکسیداتیو ناشی از ورزش ممکن است با آنتی اکسیدان ها خنثی گردند .یک آنتی اکسیدان ، ماده ای است که حتی در هنگام حضورش با غلظت بسیار کم در کنار یک ماده قابل اکسید ، بطور مشخصی از اکسیداسیون این ماده قابل اکسید پیشگیری کرده و آن را به تاخیر بیاندازد . مواد قابل اکسید شامل DNA ، پروتئین و چربی ها می باشند.
 
دو راه دفاع آنتی اکسیدان وجود دارد:
 
سیستم آنتی اکسیدان فیزیولوژیک آندوژن که شامل گلو تاتیون ، کاتالازو آنزیم های سوپر اکسید دیس موتاز می باشد . گلو تاتیون بسیاری از ترکیبات مختلف اکسیژنی واکنش دار را پاک می کند و به عنوان ماده ای برای پراکسید از هیدروژن و سایر پراکسیدازها می شود.عملکرد سلینوم ، همان نقش کوفاکتوری آن در پراکسیداز گلوتاتیون است. سوپر اکسیداز دیس موتاز، سوپر اکسید را به هیدروژن پر اکسید تبدیل می کند که در واکنش های اکسیدان بسیاری مصرف می گردد. روی ، مس و منگنز کوفاکتوری های اصلی سوپر اکسیداز دیس موتاز هستند.
 
راه دفاعی دیگر در مقابل آسیب های اکسیداتیو ، آنت اکسیدان های حاصل از منبع غذایی است.بهترین آنتی اکسیدان های شناخته شده ، ویتامین های Eوc ، بتا کاروتن و سلنیوم می باشد.علاوه بر همراهی با غشای سلولی ، ویتامین E یک شکافنده بسیار مهم زنجیره هاست. ویتامین E همچنین یک مهار کننده واسط لیپوکسی ژناز پراکسیداسیون لیپید است . ویتامین C یک پاک کننده موثر رادیکال های محلول در آب است و به باز سازی ویتامین E کمک می کند.آنتی اکسیدان 
 
ویتامین C همچنین به جذب آهن کمک می کند و در تشکیل کراتین که منبع اصلی انژی عضلانی است نقش مهمی دارد . ویتامین EوC با آنتی اکسیدان های آندوژن گلوتاتیون و اسید لیپوئیک نقش تقویت و تشدید کننده ای دارند . دو ماده ای که نقش اصلی و مهمی در بازسازی ویتامین های E و C از اشکال رادیکالی آن ها دارند . بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان محلول در آب قوی است که اکسیژن را فرو می نشاند و احتمالاً رادیکال های آزاد را پاکسازی می کند . سلینوم یک کوفاکتور آنزیم های آنتی اکسیدان است
 
آنتی اکسیدان ها و ورزش
 
تمرین و ورزش با شدت متوسط سطح سیستم دفاعی آنتی اکسیدان آنزیماتیک آندوژن را ارتقاء می دهد . این افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان ها ، در ورزش های با شدت زیاد و سنگین و طولانی کافی نیست و ممکن است سبب در هم شکستن ظرفیت سمیت زدایی ترکیبات واکنش های اکسیژنی بدن گردد . این نکته به اثبات رسیده است که بعد از ورزش و تمرین شدید به جای افزایش ظرفیت آنتی اکسیدان ها هم پراکسیداسیون لیپیدها و هم آسیب عضلانی بوجود می آید . مصرف آنتی اکسیدان ها وضعیت آنتی اکسیدان های بدن را بهبود می دهد ، و ممکن است سبب کاهش آثار آسیب رساننده رادیکال ها در حین تمرین و ورزش شدید گردد.
 
مطالعات چندی بر روی انسان و حیوانات ، آثار سودمندی از مصرف مکمل های آنتی اکسیدان را بر روی استرس های اکسیداتیو حاصل از ورزش نشان داده است . بطور خاص ، مطالعاتی که بر روی ویتامین E صورت گرفته است نتایج امید بخشی را نشان داده است که سبب افزایش فرآورده های حاصل از پراکسیداسیون بعد از تمرینات و ورزش های سنگین می شود . مطالعات کنترل شده بیشماری لازم است . اما در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که مکمل های غذایی حاوی آنتی اکسیدان برای پیشگیری از استرس های اکسیداتیو بعد از تمرین و ورزش بسیار مفید و سودمند است.
 
آنتی اکسیدان های موجود در مکمل های غذایی ممکن است از استرس های اکسیداتیو ناشی از ورزش و تمرین در ارتفاعات و همچنین ناشی از منابع اگزوژن مثل ازن محیط پیشگیری نماید.اخیراً نشان داده شده است که مکمل های مورد استفاده دوچرخه سواران که حاوی ویتامین های C و E می باشند ، سبب کاهش فعالیت ریوی بعد از تمرینات سنگین در محیط های باز با غلظت های مختلف از آن شده است ، به نوعی که دوچرخه سواران این مکمل ها را استفاده نمی کنند.
 
علاوه بر آثار فوق ، آنتی اکسیدان ها و سایر ویتامین ها عملکرد سلول های ایمنی را حمایت و تقویت می کنند . تمرینات فیزیکی شدید نه تنها با استرس های اکسیداتیو همراه است بلکه با استرس ها و فشار و سرکوب سیستم ایمنی ، ممکن است سبب التهاب و افزایش خطر عفونت ها گردد . مصرف مناسب و مطلوب آنتی اکسیدانها ممکن است از آثار ورزش بر سیستم ایمنی و عفونت های بعد از ورزش بکاهد.
 
ورزش و تخریب اکسیداتیو
 
ورزش های استقامتی ۱۰ الی ۲۰ برابر حالت عادی مصرف اکسیژن را افزایش می دهند که این مسئله تولید رادیکال های آزاد و در نتیجه تخریب عضلات و سایر بافت های بدن را افزایش می دهد.بنابراین چگونه یک ورزشکار می تواند از خود بر علیه رادیکال های آزاد ناشی از ورزش محافظت کند؟ آیا ورزشکاران باید مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنند؟
 
به دلیل اینکه امکان اندازه گیری مستقیم رادیکال های آزاد در بدن وجود ندارد . دانشمندان با اندازه گیری محصولات فرعی ناشی از رادیکال های آزاد ( مثل چربی های پراکسید شده ) مقدار تأثیر آنها را در بدن می سنجند که روش علمی خاصی دارد.ورزش و فعالیت بدنی منظم سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و در برابر رادیکال های آزاد ناشی از ورزش از بدن محافظت می کند. این تغییرات به آهستگی اتفاق می افتد و بدن را نسبت به شرایط مختلف ورزشی عادت می دهد.
 
به همین دلیل باید به طور پیوسته و منظم ورزش کرد . نه به طور دلخواه.به عبارت دیگر انجام ورزش شدید در کسانی که به طور منظم ورزش نمی کنند و به آن عادت ندارند. به دلیل افزایش رادیکال های آزاد. سیستم دفاعی بدن در هم می شکند و باعث تخریب بافت های بدن می شود.مکمل دهی آنتی اکسیدان ها در ورزشکاران حرفه ای یعنی افرادی که بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند موثر و مفید است  نه افرادی که بطور دلخواه ورزش می کنند.
 
بنابراین کسی که در طی هفته فعالیت زیادی نداشته و بیشتر کارهای او بصورت نشسته بوده  اگر بخواهد آخر هفته یک مرتبه در یک مسابقه ورزشی سنگین شرکت کند این ورزش بیشتر برای او ضرر دارد تا اینکه فایده داشته باشد.عوامل مختلف زیادی در میزان تخریب سلولی توسط رادیکال های آزاد ناشی از ورزش دخالت دارند که شامل شدت ورزش برنامه غذایی ورزشکار و نوع ورزش است.
 
 آیا مکمل دهی آنتی اکسیدان ها می تواند از تخریب عضلانی ناشی از ورزش جلوگیری می کند یا ترمیم بعد از ورزش را تقویت کند؟
 
اگرچه مشخص است کمبود ویتامین ها باعث ایجاد مشکلاتی در تمرینات ورزشی و ترمیم بعد از آن می شود. ولی تأثیر مکمل های آنتی اکسیدانی در یک ورزشکار سالم با تغذیه مناسب هنوز مورد بحث است. بیشتر مطالعات نشان داده که افزایش دریافت ویتامین E بدن را در مقابل استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مصون می دارد.همچنین باعث ترمیم بهتر و سریع تر بعد از ورزش می شود. البته مقدار ویتامین E برای این تأثیر مشخص نیست.
 
اگر برنامه غذایی ورزشکار مناسب و متعادل باشد. به مقدار کافی ویتامین E را تأمین خواهد کرد ولی در بعضی افراد علاوه بر غذا نیاز به دریافت مکمل اضافی است. ولی هنوز تأثیر سایر مکمل های آنتی اکسیدانی بر بدن مشخص و ثابت نشده است.مکمل دهی ویتامین E نیز در ورزشکاران حرفه ای یعنی افرادی که بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند توصیه می شود نه افرادی که بطور دلخواه ورزش می کنند.
 
 مصرف چه مقدار مکمل کافی است؟
 
هر چند که تأثیرات مفید آنتی اکسیدان ها بر سلامتی بدن ثابت شده ولی توصیه نشده است که حتما مکمل آنها را دریافت کنید. به همین دلیل مقدار آنها نیز مشخص نیست. در ابتدا تصور می کنید مکمل های آنتی اکسیدانی بی ضرر هستند  ولی بعدها متوجه خواهید شد که دریافت دوز بالا و طولانی مدت این مکمل ها برای سلامتی بدن مضر است و باعث ایجاد مسمومیت ویتامینی در بدن می شوند. ویتامین C و بتاکاروتن در مقادیر طبیعی خود در بدن نقش آنتی اکسیدانی دارند ولی مقادیر بالای آنها خود زمینه ساز اکسیداسیون خواهد بود.
 
توصیه می کنیم هیچ گاه خود سرانه و بدون مشورت با پزشک  مکمل های ویتامینی یا مواد معدنی را مصرف نکنید چون ممکن است عوارض سوئی برای سلامتی شما داشته باشند.دریافت مقدار زیاد یک ماده مغذی ( ویتامین یا املاح ) به صورت مکمل  بدون اطلاع از تمامی اثرات آن باعث به هم خوردن تعادل بدن خواهد شد.
 
 توصیه های مهم:
 
۱) یک برنامه ورزشی منظم و پیوسته داشته باشید و روزانه حداقل  واحد سبزی یا میوه مصرف کنید. این کار باعث تقویت سیستم آنتی اکسیدانی ( دفاعی ) بدن شما می شود و با دریافت میوه و سبزی  مواد لازم برای این سیستم فراهم می شود.
 
۲) افراد کم تحرک نباید بطور ناگهانی ورزش شدیدی را انجام دهند. چون این کار باعث افزایش استرس و اکسیداتیو در آنها می شود. استرس اکسیداتیو یعنی تخریب عضلانی ناشی از افزایش رادیکال های آزاد در بدن بعد از یک فعالیت شدید و ناگهانی.
 
۳) هرگز بیش از حد مکمل مصرف نکنید.
 
۴) ورزشکاران حرفه ای برای فعالیت های شدید ورزشی یا مسابقات تحت نظر پزشک می توانند مکمل ویتامین E را چندین هفته قبل و بعد از مسابقه مصرف کنند
 
۵) همواره مراقب توصیه های( FDA: سازمان غذا و دارو در آمریکا) در مورد مکمل مصرفی خود باشید.
 
منابع:
 
en.wikipedia.org/wiki/Antioxidant
 
asriran.com
 
sharriratcliff.com
 
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: شنبه 21 آذر 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

حرکات ورزشی ممنوع و جایگزین ایمن

 
حرکات ورزشی ممنوع و جایگزین ایمن
تمرین یک :
حرکت ممنوع حرکت قو :
 
 
 
 
 
 
در این تمرین شکل (1) کمر بیش از حد باز می شود و عضلات شکم تحت کشش قرار می گیرند. این عضلات در اکثر افراد کشیده و ضعیف می باشند و نباید بیش از حد کشیده شوند. این تمرین می تواند برای کمر زیان بار باشد و موجب آسیب رساندن به عصب ، فشار وحتی فتق دیسک و نقطه حساس در نیام عضلانی شود.
 
حرکت ایمن، کشش کمر :
روی پتو یا بالش، رو به شکم دراز کشیده و کمر را تا وضعیت طبیعی یا افقی بکشید ( شکل 2 )
 
 
 
 
 
 
  
تمرین دو :
حرکت ممنوع بالا آوردن پا به طور همزمان :
این تمرین ( شکل 3 ) معمولاً با هدف تقویت عضلات پایین شکم مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که این حرکت در درجه اول، تمرین تقویتی عضله خم کننده مفصل ران ( سوئز خاصره ای ) می باشد.
از آنجایی که این تمرین ممکن است باعث چرخش لگن خاصره به جلو شود، به دیسک ها فشار بیش از حدی را وارد می کند، حتی اگر عضلات شکمی به اندازه کافی قوی باشند و بتوانند از باز شدن بیش از حدکمر جلوگیری کنند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حرکت ایمن، دولا شدن معکوس :
این تمرین عضلات پایین شکم را تقویت می کند، روی زمین به پشت دراز بکشید و زانو ها را به طرف سینه بیاورید و دست ها را در طرفین بدن قرار دهید، حال، زانو ها را به طرف سر بکشید، مفصل ران را از زمین جدا کنید و بالا بیاورید، اجازه ندهید زانو ها از شانه ها رد شوند. سپس به وضعیت شروع بر گردید و تکرار کنید. تصویر( 4 )
  
 
 
 
تمرین سه :
حرکت ممنوع، چرخاندن کامل گردن :
این تمرین (شکل 5 ) و سایر تمریناتی که در آنها گردن بیش از حد باز می شود، می توانند بر شریان ها و اعصاب گردن و قاعده جمجمه فشار وارد کنند و دیسک ها را خرد کنند و سبب گیجی یا ایجاد نقطه حساس در نیام عضلانی شوند، این تمرین در افراد نبتلا به دیسک های تخریب شده، موجب گیجی، کرختی یا حتی سکته مغزی می شود، همچنین این تمرین آرتریت و دیسک تخریب شده را وخیم تر می کند.
 
 
 
 
حرکت ایمن:
ساعت سر :
این تمرین، عضلات گردن را آرام می کند، به صورت چهار زانو یا روی صندلی بنشینید. گردن را یک صفحه ساعت تصور کنید که چانه در وسط آن قرار دارد. گردن را خم کرده و جهت چانه را به طرف عدد 6 ساعت نگه دارید، سپس چانه را بالا بیاورید و جهت چانه را به طرف عدد 4 و پس از آن به طرف عدد 8 و سپس عدد 3 و بالاخره به طرف عدد 9 ساعت حرکت دهید بعد از هر حرکت چانه را بالا آورده و به وضعیت مرکز بر گردید . شکل ( 6  )
  
تمرین چهار :
حرکت ممنوع: حرکت دوچرخه در وضعیت قرار گرفتن روی شانه ها
این تمرین ( شکل 7 ) سبب خم شدن بیش از حد گردن و بالا تنه می شود. بر اساس تحقیقات 80 درصد افراد مبتلا به عارضه سر به جلو و کیفوز ناشی از عضلات ضعیف می باشد، این تمرین برای این افراد بسیار خطرناک است. خم شدن بیش از حد گردن منجر به کشش بیش از حد رباط ها و اعصاب گردنی می شود. همچنین، این تمرین می تواند شرایط آرتریت را بد تر کند. چنانچه هدف از این تمرین، کاهش اثر جاذبه بر دستگاه گردش خون یا اندام های داخلی باشد، دراز کشیدن روی تخته شیب دار با پاها در بالا را جایگزین کنید. اگر هدف از تمرین، گرم کردن عضلات پاها باشد، نرم دویدن را امتحان کنید و اگر هدف کشش عضلات کمر است، تمرین بغل کردن پاها را انجام دهید.
 
 
 
حرکت ایمن :
بغل کردن پاها :
به پشت دراز بکشید و زانو ها را حدود 90 درجه خم کنید. زانو ها را تا سینه بالا بیاورید و دست ها را در پشت ران ها قلاب کنید، زانو ها را تا سینه بکشید و نگه دارید..  ( شکل 8 )
 
 
 
 
 
تمرین پنج :
حرکت ممنوع، درازو نشست پاصاف و زانو جمع:
انتقاد موجهی به تمرین درازو نشست وجود دارد. دراز و نشست با پای صاف ممکن است مهره پنجم کمری را جابجا کند وباعث ناراحتی های کمر شود. اما با مطالعات اخیر نشان داده اند که دراز و نشست زانو جمع ( شکل 9 ) فشار بیشتری را به دیسک های کمری نسبت به درازو نشست پا صاف وارد می کند. قرار دادن دست ها در پشت گردن یا سر به باز شدن بیش از حد گردن منجر می شود .
 
 
 
حرکت ایمن : کرانچ
به پشت دراز بکشید، زانو ها را بیش از 90 درجه خم کنید. و به بالا خم شوید تا جایی که تیغه های شانه از زمین فاصله بگیرد و بالا بیاید. سپس به وضعیت شروع بر گردید و تکرار کنید، چندین وضعیت بی خطر برای دست ها وجود دارد. آسان ترین وضعیت، قرار دادن دست ها به صورت صاف و کشیده در جلوی بدن می باشد. ( شکل 10 )
 
 
 
  
تمرین شش :
حرکت ممنوع، لمس انگشتان پا در وضعیت ایستاده :
این حرکت به ویژه زمانی که به صورت پرتابی انجام شود، می تواند تغییرات تخریبی در مفصل کمری -  خاجی ایجاد کند. همچنین موجب کشیدگی رباط ها و کپسول های مفصلی زانو می شود . خم کردن کمر در حالی که پاها صاف هستند ( شکل 11 ) ممکن است باعث کشیدگی کمر شود، مخصوصاً اگر حرکت پرتابی باشد.
 
 
 
حرکت ایمن :
 لمس انگشتان پا در وضعیت نشسته :
روی زمین بنشینید، یک پا را کشیده و زانـوی پای دیگـر خمیده باشد وکف آن پا را روی زمین قرار دهید. از مفصل ران خم شوید و هر دودست را به جلو ببرید. تا جایی که میتوانید مچ یا ساق پا را بگـیرید. دسـت ها را به جلـو بکشـید سـعی کـنید سر را به زانو نزدیک کنید، کمی خمیدگی در زانو قابل قبول است . این حرکت را با پای مخالف نیز انجام دهید ( شکل 12)
 
 
 
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

ورزش ، کمر سنگ کليه را مي شکند

 
ورزش ، کمر سنگ کليه را مي شکند
 
 دکتر سيمين وحيدي، داراي بورد تخصصي جراحي کليه و مجاري ادراري
هر انساني چه سالم يا بيمار، بايد زندگي فعالي داشته باشد. بيماران کليوي نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و بايد بيشتر مراقب سلامت و رژيم غذايي خود باشند. علاوه بر اين، سيگار و الکل نيز مي تواند براحتي سلامت اين افراد را به مخاطره بيندازد.
البته نبايد فراموش کرد تمرينات ورزشي مداوم از موارد ضروري در بهبود سلامت و کيفيت زندگي بيماران کليوي است. 
افرادي که بيماري هاي مزمن کليه دارند يا در حال استفاده از دياليز و کليه پيوندي هستند، محدوديت هاي زيادي را تجربه مي کنند.
در اين ميان مي توان به دستورهاي غذايي خاص، خوردن داروهاي مختلف در زمان هاي مشخص، مراجعات مستمر به پزشک و محدوديت براي مسافرت اشاره کرد. به همين سبب ورزش فعاليتي بسيار مناسب است که مي تواند به بهبود زندگي اين بيماران کمک زيادي کند.
البته بايد توجه داشت در افرادي که پيوند کليه انجام داده اند، معمولا کليه ها نزديک به سطح پوست قرار دارد و ممکن است در برابر ضربات به وجود آمده هنگام ورزش، آسيب پذيرتر شود.
در اين موارد برخي ورزش هاي تماسي مانند فوتبال، کشتي و هنرهاي رزمي توصيه نمي شود، اما از اينها که بگذريم، ورزش حتي در بيماران سنگ ساز نيز مي تواند تاثير بسزايي داشته باشد.
همچنين از آنجا که بي تحرکي و رژيم غذايي نادرست مي تواند در همه ما باعث بروز سنگ کليه شود، بهتر دانستيم در اين رابطه با دکتر سيمين وحيدي، داراي بورد تخصصي جراحي کليه و مجاري ادراري گفت وگو کرده ايم.
چرا کليه به کارخانه سنگ سازي تبديل مي شود؟
نحوه کارکرد کليه با تصفيه خون و خارج کردن سديم اضافي (نمک) و ديگر مواد زائد محلول در آب صورت مي گيرد. در اين مرحله غليظ شدن ادرار باعث ته نشيني و رسوب اين ترکيبات به داخل کليه مي شود. با اين تفاسير رسوب هاي تشکيل شده در کنار يکديگر قرار گرفته و سنگ سختي به وجود مي آيد. البته اسيدي يا قليايي بودن ادرار نيز مي تواند باعث به وجود آمدن سنگ در کليه شود.
اين سنگ ها غالبا در کليه به وجود مي آيد، اما مي تواند در هر جاي ديگري از مجاري ادراري مانند مثانه يا در لوله هاي جمع کننده ادرار نيز تشکيل شود. سنگ ها انواع مختلفي دارد و حدود ?? درصد آنها از ترکيب کلسيم و عناصر ديگر به وجود مي آيد.
بجز کلسيم، اگزالات نيز در به وجود آمدن سنگ کليه موثر است. همچنين موادي مانند سيستين، استراويت و اسيداوريک هم مي توانند سر منشأ ساخت اين سنگ ها باشد. اين موضوع نشان مي دهد علاوه بر عوامل ژنتيکي، رژيم غذايي نيز مي تواند نقش مهمي در توليد سنگ بازي کند.
چه عواملي باعث به وجود آمدن سنگ کليه مي شود و چه بايد و نبايدهايي در اين باره وجود دارد؟
از نشانه هاي سنگ کليه، درد بسيار زياد است که پزشکان اين درد را معادل درد زايمان خانم هاي باردار مي دانند. چنين دردي در قسمت پايين شکم احساس شده و گاهي تا کشاله ران ها نيز کشيده مي شود. مسلما هيچ کس دوست ندارد درد کليه را حتي براي چند لحظه کوتاه تجربه کند؛
بنابراين پيش از هر چيز اولين و مهم ترين موردي که بايد به آن اشاره شود، درصد احتمال دچار شدن افراد به اين بيماري است.
تنها در ? درصد بيماران سنگ ساز، سنگ کليه زمينه ارثي دارد و در ?? درصد باقيمانده عوامل محيطي مانند رژيم ناسالم غذايي، تحرک نداشتن و مقدار ناکافي مصرف مايعات زمينه ايجاد سنگ کليه را فراهم مي کند.
پژوهش ها نشان مي دهد سنگ سازي در افرادي که خود را سنگ ساز ندانسته يا حتي زمينه هاي ارثي در آنها ديده نمي شود، براحتي قابل کنترل و پيشگيري است. براي اين کار همه افراد بايد موارد خاصي را دنبال کنند.
در زمينه رژيم غذايي توصيه مي شود مصرف پروتئين ها بويژه پروتئين هاي حيواني محدود شود. بهتر است روزانه حدود نصف ران مرغ يا يک کف دست گوشت خورده شود. مورد دوم مربوط به مصرف نمک است. بايد توجه داشته باشيد مصرف نمک را محدود و از غذاهاي شور پرهيز کنيد. همچنين با غذا پياز بخوريد، چون پتاسيم موجود در پياز باعث تعديل جذب نمک (سديم) در بدن مي شود.
در اين رژيم جايي براي چربي نداريم و بايد سرخ کردن را به حداقل رساند. بهتر است غذاها را آب پز يا کبابي کنيد. درباره قند و شکر نيز بايد به همين ترتيب رفتار شود، چون اين مواد مانند سمي سفيد بوده و بهتر است عسل يا شيريني هاي طبيعي را جايگزين کنيد.
حتي هنگام ورزش وقتي با افت قند خون مواجه مي شويد نبايد از نوشابه هاي انرژي زاي ورزشي استفاده کنيد؛ به دليل اين که قند موجود در اين نوشيدني ها ساکارز است. ساکارز هنگام دفع از کليه به فيلترهاي آن آسيب زده و ضررش از قند و شکر نيز بدتر است.
 در رژيم گفته شده آيا ممنوعيتي براي خوردن ميوه و سبزي وجود دارد؟
 خوردن ميوه و سبزي مبحث ديگري را در رژيم غذايي همه افراد ايجاد مي کند. اين موضوع به مقدار مصرف آنها بستگي دارد. روزانه مصرفي حدود نيم کيلو ميوه و سبزي بويژه در افراد سنگ ساز مفيد است.
توصيه مي شود اين مقدار، ميوه هاي مختلفي را شامل شود. ميوه داراي سيترات است و از سنگ سازي کليه جلوگيري مي کند.
البته نبايد فراموش کرد در ميان برخي ميوه و سبزي ها اگزالات وجود دارد و مصرف بالاي آن را بايد محدود کنيد. بادام زميني، توت فرنگي و ريواس از اين دسته بوده و داراي اگزالات بالايي هستند. براي نمونه از خوردن خورش ريواس پرهيز کرده يا حداکثر دو تا سه عدد توت فرنگي خورده شود.
ما ايراني ها به اصطلاح ميوه خور هستيم و در يک وعده به صورت يکجا ظرفي کامل از توت فرنگي را مي خوريم؛ چنين کاري کاملا اشتباه است!
ناگفته نماند به طور کلي سبزي هايي که برگ هاي تيره تري دارند حاوي اگزالات بالايي بوده، ولي ممنوعيتي براي خوردن آنها وجود ندارد.
درباره مرکبات نيز بايد مصرف بيش از حد آنها را براي وجود اگزالات بالا محدود کنيد. اين رژيم غذايي براي همه افراد مناسب است و مي توانيد با رعايت آن از احتمال ابتلا به سنگ کليه جلوگيري کرده و در کنار آن براحتي به ورزش دلخواه خود بپردازيد.
انتظار مي رود با استفاده از اين روش بتوانيد عادت هاي بد غذايي خود را کنار گذاشته و سلامت خود و خانواده تان را براي ساليان دراز تضمين کنيد.
اشاره اي به عادت هاي بد غذايي افراد شد، آيا خوردن چاي زياد ما ايراني ها نيز مي تواند براي کليه تهديدي باشد؟
 چاي هم يکي از آن نوشيدني هايي است که بايد در مصرف آن دقت شود. در چاي هايي که رنگ سياه تري دارد، اگزالات بالايي وجود دارد که باعث سنگ سازي مي شود. درست بر عکس چاي هاي تيره، چاي سبز مي تواند سنگ سازي را کاهش بدهد. بد نيست بدانيد چاي و قهوه هاي فوري نيز حاوي اگزالات بسيار بالايي هستند.
نکته ديگري که هنگام دم کردن چاي بايد به ياد بسپاريم، مربوط به مقدار زمان جوشيدن برگ هاي چاي است. حتما بعد از دم کشيدن چاي تفاله هاي آن را خارج کنيد، چون هرچه برگ هاي آن مدت زمان بيشتري در آب جوش بمانند، اگزالات بيشتري توليد مي شود.
بهتر است هنگام دم کردن چاي براي بهبود کيفيت و خاصيت آن ميوه هاي تازه را به دلخواه به آب قوري اضافه کنيد. اين ميوه ها مي توانند يک تکه هلو، گلابي، آلبالو و ميوه هاي مختلف ديگري باشند. با اين کار به محتويات چاي سيترات و مقداري ويتامينC اضافه مي شود و از طرفي اثرات سوء اگزالات هم کاهش مي يابد.
اين موضوع شامل حال گل ها نيز است. مي توانيد با افزودن دارچين، هل، بهارنارنج و... از خواص مشابهي بهره بگيريد.
البته برخي افراد از ميوه هاي خشک استفاده مي کنند که اين روش زياد مناسب نيست. اين ميوه ها حاوي مواد نگهدارنده است. حتي اگر ميوه ها را بدون نگهدارنده در منزل خشک کنيد به طور کلي نصف ويتامين C هنگام خشک شدن از بين خواهد رفت.
از آنجا که کلسيم مي تواند در سنگ سازي کليه موثر باشد، آيا بهتر نيست بيماران کليوي از مصرف آن پرهيز کنند؟
سال هاي بسياري مردم گمان مي کردند افرادي که کليه سنگ ساز دارند، نبايد لبنيات بخورند، اما برخلاف تصور همه بايد بگوييم اين موضوع تصوري کاملا اشتباه است.
حتي در افراد سنگ ساز نيز ممنوعيتي براي استفاده از لبنيات وجود ندارد؛ بلکه با اعمال محدوديت مي توانند از کلسيم موجود در اين مواد نيز بهره ببرند. توصيه مي شود روزي سه ليوان شير مصرف کنيد.
يک ليوان شير مساوي با نصف ليوان ماست، يک عدد کشک يا يک ليوان دوغ است؛ بنابراين همين مقدار مصرف در زندگي امروزي مقدار مناسب و بالايي را به خود اختصاص مي دهد.
ناگفته نماند ترتيب مصرف مواد غذايي در هر وعده نيز اهميت دارد. براي انجام صحيح اين کار ابتدا يک ليوان آب يا لبنياتي مانند ماست و دوغ ميل کنيد. بعد از آن سوپ خورده و سپس سراغ مصرف غذاهاي جامد برويد.
يک ساعت بعد از پايان غذا يک ليوان آب و در آخر يک وعده ميوه بخوريد. اين ترتيب را همه افراد بايد رعايت کنند. اين کار از تداخل باز جذب آهن گوشت و رقابت آن با جذب کلسيم جلوگيري مي کند. اگر اين روش را انجام ندهيد در اين رقابت کلسيم برنده ميدان خواهد بود؛ بنابرين چنين شيوه اي را نبايد هرگز از ياد ببريد.
برخي براي بهبود کيفيت زندگي بيماران کليوي، بويژه در سنگ کليه، توصيه مي کنند ورزش کنيم. نظر شما چيست؟
همه افراد بايد بدانند آب آشاميدني را چه زمان و به چه ميزاني بنوشند. مصرف دقيق آب ابتدا به اندازه يک ليوان پيش از هر وعده غذايي است. يک ليوان ديگر بايد بعد از پايان هر وعده غذايي نوشيده شود که اين تعداد را به شش ليوان مي رساند. اگر ساعت ??صبح و ? بعدازظهر نيز به صورت ميان وعده، يک ليوان آب ديگر مصرف شود هشت ليوان آب را در زمان مناسب مصرف کرده ايد.
سنگ هاي کليه را با ورزش خرد کنيد
به همه افراد توصيه مي شود براي جلوگيري از سنگ سازي کليه هاي خود در منزل نرمش هاي خاصي انجام دهند. البته اين نرمش ها براي ورزشکاران نيز ضرورت دارد. ابتدا روي زمين دراز کشيده و دست هاي خود را صاف و کشيده در بالاي سرتان قرار بدهيد.
سپس غلت زده و از يک پهلو به روي شکم خوابيده و اين کار را در جهت مخالف نيز تکرار کنيد. البته اين غلت مي تواند کامل نباشد تا فرد دچار سرگيجه نشود.
چنين نرمشي هايي براي همه افراد و بويژه بيماران سنگ ساز مفيد است و ادامه اين کار باعث مي شود رسوبات بيشتري از کليه ها دفع شود.
در ورزش هاي ديگري مانند شنا کردن در آب ژيمناستيک، يوگا، پيلاتس و هر ورزشي که شکم با زمين تماس دارد، همين خاصيت وجود دارد. نکته جالب توجه ديگر درباره فوايد نماز خواندن است.
 افرادي که نماز مستحبي بيشتري مي خوانند و سجده ها و رکوع هاي طولاني تري دارند، کمتر دچار سنگ سازي کليه ها مي شوند. اين موضوع براي قرار گرفتن فرد در حالت خاصي است که باعث خروج آسان رسوبات از کليه ها مي شود.
دفع سنگ هاي کليه روش هاي مختلفي دارد و دفع اندازه هاي بزرگ حتما بايد به روش هاي کلينيکي و پزشکي صورت گيرد.
سنگ هاي کليه ممکن است انسدادي يا غيرانسدادي باشند. اگر سنگي انسداد ايجاد کند، معمولا با درد بسيار زيادي همراه خواهد بود.
درباره سنگ هاي کوچک تر زماني که اندازه آن حدود شش تا هفت ميلي متر است، غلت زدن روي زمين به دفع سنگ کمک مي کند. تاکيد مي کنم هنگام دفع اين گونه سنگ ها از مسکن هايي که مخدر دارند يا شل کننده عضلات هستند استفاده نکنيد.
اين قرص ها باعث به تعويق افتادن دفع سنگ مي شوند. ناگفته نماند براي درمان سنگ هايي که در حالب قرار مي گيرند طناب زدن نيز راهکار مناسبي است.
اگر افراد سالم و بيمار به همه توصيه هايي که تاکنون گفته شده توجه ويژه اي داشته باشند، ديگر کسي از درد سنگ کليه رنج نمي برد و متحمل هزينه هاي درماني گزاف نخواهد شد.
 
منبع:آفتاب
گردآوري:گروه تندرستي و زندگي سالم
http://www.tebyan-zn.ir/healthy_safe_life.html
 
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 22 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

با گرفتگی عضلات چه کنیم؟

 
 
 با گرفتگی عضلات چه کنیم؟
 
 
 
تا به‌ حال برایتان پیش آمده است که حین انجام کارهای عادی روزانه، به‌ طور ناگهانی دچار درد شدیدی در قسمتی از بدنتان ‌شوید؛
صبح که از خواب بیدار می‌شوید، اگر به علت درد و گرفتگی عضلات گردن نتوانید سرتان را بچرخانید چه می‌کنید؟
مثلا وقتی خم شده‌اید تا شیئی را از روی زمین بردارید یا هنگامی که سرتان را موقع خروج از پارکینگ برای احتیاط و نگاه‌ کردن به عقب بر‌گردانده‌اید؟ حتی ممکن است تنها بعد از کش ‌دادن بدنتان پس از یک سفر هوایی طولانی، دچار این نوع دردهای ناگهانی شدید شوید.
این دردها معمولا آن ‌قدر شدید هستند که شاید حتی به سختی بتوانید از جایتان تکان بخورید، زیرا ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات ، از قوی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین نقاط بدن هستند و گرفتگی آنها می‌تواند منجر به بروز دردهای ناراحت ‌کننده در ناحیه پشت و گردن شود.
گرفتگی عضلات یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد درد شدید در پشت و گردن افراد است. این درد اگرچه گاهی با بعضی روش‌های سنتی معمول قابل کنترل است و نیازی به درمان از طریق روش‌های جراحی ندارد، اما در صورت مشاهده بعضی علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.
گرفتگی عضلات یکی از عکس‌العمل‌های حفاظتی و طبیعی بدن نسبت به مشکلاتی است که در ماهیچه یا رشته‌های عصبی اطراف آن پیش آمده است. گرفتگی پشت ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. معمولا حرکات ناگهانی نامناسب ممکن است باعث کشش‌های شدید در بافت ماهیچه‌ای و عصبی این قسمت شده و درد و ناراحتی برای ما ایجاد کند. گرفتگی عضلات پشت گاهی هم می‌تواند نشانه‌ای از وجود صدمات و مشکلات در قسمت‌های درونی خود ستون فقرات مثل مهره‌ها یا دیسک‌ها و زردپی‌ها (رشته‌های پیوندی که مهره‌ها را به هم متصل می‌کنند) باشد.
 
این درد معنی ‌دار
از اولین نشانه‌های گرفتگی عضلات، درد شدیدی است که بسته به موقعیت ناحیه صدمه‌ دیده، در پشت یا گردن ظاهر می‌شود. این درد که با انقباض دردناک ماهیچه همراه است، ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.
این درد و انقباض معمولا دو هدف دارد: یکی این که شما را متوجه وجود مشکل در بدنتان کند و دیگر این که حرکات شما را محدود سازد تا مانع صدمات بیشتر در آن ناحیه از بدنتان گردد. این علائم معمولا‌ بر اثر فعالیت بدنی زیاد تشدید می‌شوند و عموما پس از یک دوره استراحت، کمتر شده یا از بین می‌روند.
 
چه باید کرد؟
بیشتر اوقات اگر گرفتگی عضله علت پزشکی جدی نداشته باشد، با یک دوره درمانی ساده در چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کند. اما اگر هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:
* تغییر در نحوه عملکرد روده‌ها و مثانه، به طوری که در کنترل آنها دچار مشکل شوید.
* ضعف ماهیچه‌ها در ناحیه بازوها و ساق پاها و عدم تعادل هنگام راه ‌رفتن، و احساس کاهش تــدریجــی توانایی در طی مسیری که معمولا به راحتی پیاده‌روی می‌کرده‌اید.
* احساس گسترش درد و بی‌حسی در دست و پا به ویژه هنگام عطسه، سرفه یا موقع نشستن.
* بدتر شدن درد در حالت دراز کشیدن و بی‌خوابی در طول شب از شدت درد.
* درد همراه با تب، کاهش وزن و دیگر نشانه‌های بیماری.
اگر هیچ یک از علائم ذکر شده در بالا را نداشتید، شاید با انجام کارهایی بتوانید خودتان درد و گرفتگی ماهیچه‌هایتان را کاهش دهید، یا بعضی از علائم آزاردهنده و مشکل‌ساز آن را از بین ببرید.
 
از تو حرکت
انجام فعالیت‌های روزانه و معمول (البته شاید با سرعت کمتر و مطمئنا با خودداری از انجام کارها و حرکاتی که ممکن است دوباره شما را دچار مشکلاتی کند) بهترین و مناسب‌ترین راه برای شروع یک دوره ی درمانی است. استراحت کوتاه‌ مدت مشکلی ایجاد نخواهد کرد،اما خوب است بدانید که انجام فعالیت‌های سبک، بهبود وضعیت شما را تسریع می بخشد. بنابراین از دراز کشیدن و استراحت‌های طولانی ‌مدت خودداری کنید.
 
کمپرس سرد
در 72 ساعت (سه روز) اولیه‌ پس از شروع گرفتگی عضلات،‌ فورا تعدادی قطعه یخ را در کیسه و سپس پارچه‌ای بپیچید و حداکثر 20 دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می‌دهد و با بی‌حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می‌کند.
البته باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از 20 دقیقه) در ناحیه مورد نظر می‌تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.
 
کمپرس گرم
پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، می‌توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل ‌شدن ماهیچه‌های منقبض‌ شده و افزایش جریان خون در آنها می‌شود. این کار حتما باید پس از 72 ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست‌دهی آب بدن را کاهش می‌دهد. برای این کار می‌توانید از انواع کمپرس‌های مرطوب مانند کیسه‌های آب‌ گرم مخصوص کمپرس، حمام آب‌گرم یا جکوزی استفاده کنید.
 
داروهای ضد‌درد و آرام‌بخش
انواع داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایپوبروفن، استامینوفن یا ناپروکسن می‌توانند درد را کاهش دهند و ورم و گرفتگی عضلات را کم کنند. داروهای متنوعی وجود دارند که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل‌‌ خریداری هستند، اما حتما در مورد مصرف آنها با پزشک مشورت کنید. او به شما کمک می کند تا مناسب‌ترین دارو را تهیه کنید.
 
موضع‌بند‌های طبی
استفاده کوتاه‌ مدت از سینه ‌‌بند‌های طبی نیز می‌تواند برای کاهش درد گرفتگی عضلات مفید باشد. این‌گونه تجهیزات طبی (سینه‌بند یا گردن‌بند طبی) با ثابت نگه‌ داشتن و گرم کردن ماهیچه‌های محل مورد نظر، درد را کاهش می دهند. فراموش نکنید که در مورد استفاده از انواع کمربند، گردن‌بند و سینه‌بندهای طبی و سایز و نوع مناسب آن حتما با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد.
البته هرگز روی این نگهدارنده‌های خارجی برای درازمدت حساب نکنید، زیرا رها گذاشتن عضله‌ها و اجازه حرکت به آنها می‌تواند برای بهبود مشکلات و صدمات شما مفید باشد.
اگر هیچ یک از روش‌های پیشنهادی بالا کارساز نبود و با هیچ‌کدام از مراقبت‌های خانگی نتوانستید درد، التهاب و گرفتگی عضلات خود را کم کنید، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ شاید آنها روش‌های مراقبتی و درمانی دیگری را به شما ارائه بدهند.
 
عضله هم بگیر نگیر داره
برای جلوگیری از ایجاد دوباره صدمات در پشت و گردن و پیشگیری از گرفتگی دردناک عضلات باید قدرت و توانایی‌ عضلات خود را زیاد کنید و برای انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و زرد‌پی‌هایی که ستون فقرات پشت‌تان را نگهداری ‌می‌کنند، برنامه‌ریزی و تلاش کنید. روش‌های زیر به این منظور پیشنهاد می‌شود:
* برای انجام ورزش‌های هوازی سبک - که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی‌کنند - مثل دوچرخه ‌سواری ، پیاده ‌روی یا شنا برنامه‌ریزی کنید. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاه‌ها و وسایل ورزشی مانند دوچرخه‌های ثابت و ... که در سالن‌های ورزشی موجود هستند، استفاده کنید. حتی می‌توانید یکی از آنها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.
* با تقویت عضلات شکم و پشت خود (بدن ‌سازی) یک سینه‌ بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت.
* کشش آرام عضلات، انعطاف‌پذیری آنها را زیادتر می‌کند. همچنین باعث می‌شود خون بیشتری به سمت عضلات‌تان جریان پیدا کند.
 
هشدار، هشدار!
اگر به طور مرتب دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، پیش از برنامه‌ریزی برای انجام هر گونه فعالیت کششی و ورزشی، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید (حتی اگر به انجام فعالیت‌های ورزشی عادت دارید!).
زمانی‌ که ماهیچه‌ها، اعصاب و دیگر بافت‌های بدن تحت تاثیر گرفتگی، التهاب دارند، یا در مراحل اولیه بهبود به سر می‌برند، باید از تحرک زیاد و وارد کردن هر نوع فشار بر آنها خودداری کنید، زیرا ممکن است صدمات بیشتری به آنها وارد نمایید یا روند درمان را آهسته کنید.
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 20 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

درمان شکستگی ها

 
درمان شکستگی ها:
 
وقتی به شکستگی مشکوک شدیم فرد ورزشکار یا مربی باید کارهای زیر را به ترتیب انجام دهد:
1- پوشانیدن زخم باز با باند یا پارچه تمیز
2- بی‌حرکت کردن اندام با آتل
3- بالا نگه داشتن اندام آسیب دیده
4- ترتیب دادن انتقال به بیمارستان در حداقل زمان ممکن جهت رادیوگرافی و درمان. در اغلب موارد امکانات استفاده از بانداژ و اسپیلنت در دسترس نیست و در این مورد ابتکار لازم است. دستمال تمیز، کمربند، تسمه، تکه‌های لباس و تجهیزات ورزشی چیزهایی هستند که می‌یتوان از انها استفاده کرد. سلیقه و ریزه‌کاری مهم نیست ، ولی بی‌حرکتی برای جلوگیری از درد و آسیب بیشتر ، ضروری است.
معمولاً برای بی‌حرکتی ، اندام فوقانی آسیب دیده را سریع می‌بندیم.
ساق آسیب دیده نیز به ساق سالم بسته می‌شود. بی‌حرکتی باید مفصل بالا و سک مفصل پایین محل شکستگی را دربرگیرد. اصلاح و هر گونه جابجائی کار پزشک است. با این کار خونریزی را می‌توان کنترل کرد. درد کم شده و جریان خون عضو بهتر می‌شود.
در شکستگی‌های بدون جابجائی قسمت آسیب دیده را بی‌حرکت کرده و با گچ‌گیری آن را درمان می کنیم. در درمان بسیاری از شکستگی‌ها راه رفتن و حرکت حساب شده و با محافظت، اهمیت بسزائی داشته و باعث می‌شود بازگشت به تمرین و مسابقات تسریع شود. این کار با استفاده از پریس‌ها و اورتوزها (کفش‌ها و وسائل ارتوپدی محافظ و نگهدارنده اندام) و اکترنال فیکس تور (دستگاه‌هائی که با کار گذاشتن میله‌های باریک در استخوان از راه پوست و متصل کردن میله‌ها با چفت و بست به میله‌های قوی‌تری شکستگی را ازه راه پوست ثابت می‌کنند.)
در مواردی جراحی ، قطعات شکسته شده را با سیم پیچ کردن با سیم استیل ، پیچ ، میخ ، میله یا صفحه ثابت می‌کنیم.
معمولاً با ثابت کردن داخلی نیز از گچ‌گیری ، ولی به مدت نسبتاً کوتاهتری استفاده می‌کنیم. در بعضی موارد ثابت کردن داخلی احتیاج به بی‌حرکت کردن با گچ ندارد. مراقبت های بعدی جهت برقراری آمادگی قلبی، عروق و پیش‌گیری از ضعف و آتروفی عضلانی ، تمام قسمت‌هائی از بدن که خارج از گچ است باید به طور فعال تحت تمرینات عضلانی قرار گیرد. 
عضلانی که زیر گچ واقع شده‌اند باید تحت تمرینات ایزومتریک قرار گیرند. بعضاً در انواع خاصی از گچ که به نام (استفاده از لولا در ناحیه مفصل مثل مفصل زانو یا آرنج)نامیده می‌شود، می‌توان ورزش‌های دینامیک انجام داد. مدت زمانی که لازم است عضو در گچ قرار گیرد بسته به نوع و محل شکستگی ، شدت آن و سرعت جوش خوردن فرق می‌کند. به عنوان مثال در شکستگی مچ دست ممکن است حدود 4 الی 6 هفته و در شکستگی ساق حداقل سه ماه عضو مربوطه در گچ بماند. پس از باز کردن گچ حداقل همین مدت زمان جهت توان‌بخشی لازم است.
 

برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: سه شنبه 20 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

با عضو آسیب دیده چه باید کرد؟

 

با عضو آسيب ديده چه بايد كرد؟

ممکن است در ميادين و اماکن ورزشي ، ياخودمان آسيب ببينيم، يا با ورزشکاري که تازه آسيب ديده است، روبرو شويم. در اين زمان بهترين کار ، متوقف کردن فعاليت ورزشي مصدوم است. بايد به او و عضو آسيب ديده استراحت داده شود، زيرا ادامه فعاليت باعث تشديد مصدوميت شده ودرمان را به صورت تصاعدي به تعويق مي اندازد.

بهتر است فرد آسيب ديده را به وسيله برانکارد از آن مکان به محلي مناسب که داراي وسايل کمک هاي اوليه است، منتقل کنيم . در دومين مرحله کمک به ورزشکار آسيب ديده ، بايد از کمپرس يخ استفاده نمود. به جهت اينکه اگر آسيب حاصله، باعث پارگي رگ ها شده باشد، به وسيله آن، حالت انقباض را در رگ ها و عضلات ايجاد کرده و خون کمتري خارج شود. هر چه مقدار خون تجمع يافته در اطراف عضو کمتر باشد، زمان بهبودي کوتاه تر خواهد بود.

در مورد استفاده از يخ بايد به نکاتي توجه داشت. اول آنکه اگرعضو آسيب ديده مانند انگشتان دست، پا و يا مچ دست کوچک باشد، مي توان آنها رادرظرفي از مخلوط آب سرد و قطعات کوچک يخ فرو کرد . دوم اينکه در عضو آسيب ديده بزرگ مانندعضلات چهار سرران و سه سر پشت ران ، بهتر است يخ مورد استفاده را داخل کيسه هاي نايلوني و سپس داخل حوله اي قرار داده و از تماس مستقيم يخ با پوست بدن جداً خودداري کنيم. اين کار را در محل آسيب ديده به مدت 30 دقيقه انجام داده و پس از 15 دقيقه يخ را برداشته تا عضو دوباره گرم شود، اين کار را به مدت 2 تا 3 ساعت انجام مي دهيم.

نتايج تحقيقات نشان داده ، بهتر است پس از 24 تا 48 ساعت درمان با يخ را قطع کرده و از گرما استفاده کنيم. اما مرحله سوم کمک به مصدوم ، استفاده از باندهاي کشي و يا اعمال فشار توسط بانداژ است که باعث جلوگيري از تورم و محدود کردن خونريزي و جلوگيري از ورود آب به اطراف عضو آسيب مي شود.

نکته قابل توجه اين که بانداژ نبايد بسيار محکم باشد، در غير اين صورت ضرر آن بيش از فايده آن است . علائم محکم بودن بانداژ ايجاد درد، بي حسي، گرفتگي عضو و رنگ آبي يا کبودي زير پوست است. در پايان بهتر است که عضو آسيب ديده را بالاتر از قلب قرار داده ، تا جريان خون عضو، کمتر شده و از خونريزي و درد جلوگيري شود. در صورت انجام اقدامات بالا به صورت درست و به موقع ، شما کمک بزرگي به مصدوم کرده و باعث تسريع در روند بهبودي آسيب ديدگي فرد مي شويد.

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: دو شنبه 12 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

آسيب ديدگي هاي متداول در ورزش

 

آسيب ديدگي هاي متداول در ورزش


در هـر ورزشـي بايد انتظار آسيب ها، جراحت ها و خطرات احتمالي آن را داشـتـه بـــاشيد، به خصوص در ارزش هاي گـروهي. هـر ورزشـي کـه طـبـق آمــار در هر 1000 ساعت بيـش از 5 آسـيـب داشته باشد، جزء ورزش هاي پرخطر با درصـد آسيـب بـالا به شـمار مـي رود. راگــبي و لاکروس با 30 صـدمه در 1000 ساعت بالاترين حد هستند، درحاليکه بسکتبال و اسکواش هم با آمار 14 صدمه در 1000 ساعت بازي هاي پرخطري بـحـساب مي آيند. تعجب آور اسـت که بــدانيد، دو، و ايروبيک هم با 11 صدمه، زياد از قافله ورزش هاي پرخطر عقب نيستند.

آسيب هاي ورزشي انواع مختلف دارند، اما قسمت هاي ويژه اي از بدن هستند که بيش از ساير اعضاء در خطر صدمه خوردن هستند. در اين مقاله متداول ترين صدمات و جراحت هاي ورزشي را به شما معرفي مي کنيم و راه هاي جلوگيري و درمان آنها را نيز بيان مي کنيم.

نکته: RICE مخفف استراحت، يخ گذاشتن، فشار و بالا نگاه داشتن مي باشد که يکي از درمان هاي متداول براي آسيبهاي ورزشي است.

1. ورم تاندون آشيل

وقتي از تاندون پشت زنو—تاندون آشيل—زياد استفاده شود، باعث درد و ورم در آن ناحيه خواهد شد. اگر درمان نشود، صدمه سخت تر شده تا حدي که دويدن را به کلي دشوار و غيرممکن مي کند. اين آسيب بيشتر در دونده ها و ورزشکاراني که با دويدن يا پريدن سروکار دارند اتفاق مي افتد.

پيشگيري و درمان: دادن تمرين هاي کششي و قدرتي به عضلات و ماهيچه هاي ساق پا مي تواند از بروز اين آسيب جلوگيري کند. RICE و درمان هاي ضد-تورمي و تقويت ماهيچه هاي ساق پا بهترين درمان هاي ممکن براي اين عارضه هستند. تا برطرف نشدن کامل عارضه، ورزش را شروع نکنيد چون باعث تشديد وضعيت خواهد شد.

2. ضربه ي مغزي

اين صدمه با خوردن ضربه به سر ايجاد مي شود. علائم آن شامل سرگيجه، اختلالات بينايي، سردرد، ضعف حافظه، از دست دادن تعادل، سختي تمرکز، و حالت تهوع ميباشد. اين صدمه ضرورتاً همراه با بيهوشي نمي باشد. در ورزش هاي برخوردي مثل فوتبال، بوکس و هاکي اين عارضه بيشتر اتفاق مي افتد. البته در ورزش هايي مثل اسکي و ژيمناستيک هم زياد رخ مي دهد. با اينکه اکثر افراد پس از چند هفته به حالت عادي برمي گردند، اما ضربه ي مغزي در خيلي افراد به آسيب هاي جدي مي انجامد.

پيشگيري و درمان: بهترين راه پيشگيري از ضربه مغزي، اجتناب از ورزش هاي برخوردي است. اما براي اکثر افراد اين راه حل مناسبي به نظر نمي رسد. براي درمان اين عارضه استراحت بهترين روش است. اگر سردرد داشتيد، مي توانيد از قرص هاي مسکن استامينوفن استفاده کنيد. بنابر شدت ضربه ي وارده، بايد از چند ساعت گرفته تا چند ماه از انجام دوباره ي ورزش هاي برخوردي اجتناب کنيد.

3. کشيدگي ماهيچه هاي ران

اين عارضه زماني اتفاق مي افتد که هنگام دويدن در ورزش هايي مثل فوتبال و واليبال، يکدفعه تغيير جهت بدهيد. علائم آن شامل درد عميق، ورم و گاهي کبودي داخل ران مي باشد.

پيشگيري و درمان: بهترين راه پيشگيري از بروز اين عارضه، انجام تمرينات کششي قبل از ورزش است. بهتر است که شدت ورزش را تدريجاً بالا ببريد تا احتمال بروز اين وضعيت کمتر شود. RICE و درمان هاي ضد-تورمي بهترين روش هاي درماني براي اين آسيب مي باشد. از انجام فعاليت هاي شديد، يک يا دو هفته پس از بروز عارضه جداً خودداري کنيد. پس از بروز عارضه، در محل آسيب ديده يخ بگذاريد تا التيام يابد، پس از آن مي توانيد ماهيچه ها را کشيده و تقويت کنيد.

4. درد و ورم ساق پا

اين عارضه بيشتر براي افرادي اتفاق مي افتد که عادت به تحرک و ورزش ندارند. بالا بردن ناگهاني فشار و شدت تمرينات، پوشيدن کفشهاي کهنه و دويدن و پريدن روي زمينهاي خيلي سخت نيز ممکن است باعث بروز اين عارضه شود.

پيشگيري و درمان: پوشيدن کفش مناسب، انجام حرکات کششي قبل از ورزش و بالا نبردن ناگهاني شدت ورزش، بهترين راه هاي جلوگيري از بروز اين وضعيت هستند. يخ گذاشتن، انجام حرکات کششي و درمان هاي ضد-تورمي، بهترين راه هاي درماني مي باشند.

5. درد پايين کمر

اگرچه اين عارضه بيشتر در افراد چاق و کم تحرک اتفاق مي افتد، اما ممکن است براي دونده ها، دوچرخه سواران، گلف و تنيس بازان نيز پيش بيايد. مهمترين عامل ايجاد اين عارضه، انجام غلط و نادرست حرکات کششي است.

پيشگيري و درمان: اگرچه بيشتر انواع اين عارضه قابل پيشگيري نيستند، اما انجام صحيح حرکات کششي قبل از ورزش و گرم کردن درست بدن، احتمال وقوع آن را کاهش مي دهد. راه هاي درماني پيشنهادي RICE، دارو هاي ضد-تورمي و کشش عضلات است.

6. کشيدگي عضلات و ماهيچه ها

گرم نکردن صحيح بدن، خستگي، عدم انعطاف پذيري و ناتواني و ضعف، همه از عوامل کشيده شدن ماهيچه در ورزشکاران مي باشد. معمول ترين ماهيچه هايي که کشيده مي شوند، عضلات پشت ران (در ورزشهايي همراه با دويدن است مثل دوميداني، بسکتبال) و ماهيچه ساق پا (در تنيس بازان) مي باشد. البته ماهيچه هاي ديگري نيز باتوجه به ورزش مورد نظر درصدد کشيدگي هستند.

پيشگيري و درمان: بهترين راه جلوگيري از بروز چنين عارضه، انجام حرکات کششي صحيح قبل و پس از ورزش کردن و اجتناب از ورزش هنگام خستگي و ضعف است. RICE و دارو هاي ضد-تورمي مثل ساير آسيب ها، بهترين درمان براي اين عارضه مي باشد. خوب است که کمي هم به آرامي عضلات را کشش دهيد. وقتي عارضه شروع به بهبودي کرد مي توانيد دوباره ورزش را شروع کنيد، اما هر از چند گاهي در ميان ورزش مکث کرده و ماهيچه هايتان را بکشيد تا به طور کامل بهبود يابيد.

7. آسيب هاي آرنج در ورزش تنيس و گلف

تعجب آور است که اين آسيب %7 کل آسيب هاي ورزشي را تشکيل مي دهد. در اين آسيب ورزشي، تاندون هاي آرنج به خاطر ضربات مکرر بَک هند در تنيس آسيب ديده و باعث ايجاد درد در قسمت داخلي آرنج مي شود.، البته گاهاً ممکن است قسمت خارجي هم صدمه ببيند.

پيشگيري و درمان: بهترين راه جلوگيري از بروز اين آسيب، انجام تمرينات تقويتي ساعد و بازو است. همچنين اصلاح کردن طريقه ي ضربه زدن با راکت و استفاده از آرنج بند مي تواند کمک کننده باشد. براي درمان اين عارضه RICE و داروهاي ضد-تورم مناسب است، اما در بعضي موقعيت ها فيزيوتراپي و ترک ورزش به مدت زياد ضروري است.

8. رگ به رگ شدن و پيچ خوردگي مچ پا

اين آسيب در ميان افرادي که فوتبالف هاکي، بسکتبال و واليبال بازي مي کنند، بسيار متداول است. مي توان گفت در ورزش هايي که با دويدن و پريدن سر و کار دارد غير قابل اجتناب است. اين حرکات ممکن است باعث پيچ حوردن مچ پا و گاهي پاره شدن يک تاندون يا ليگامنت شود. با عکسبرداري مي توان تشخيص داد که عضو دچار شکستگي شده است يا خير.

پيشگيري و درمان: تقويت مچ پا با حرکات نرمشي، بستن مچ يا استفاده از مچ بند مي تواد از بروز اين اتفاق پيشگيري کند اما ضمانتي درکار نيست که اگر افتاديد يا حرکاتي اشتباه انجام داديد صدمه نبينيد. پيچ خوردگي مچ پا را مي توانيد با RICE و داروهاي ضد-تورمي مداوا کنيد. اما به هيچ وجه بيش از يک روز استراحت نکنيد. بايد سعي کنيد مچ پايتان را به نرمي تکان داده و بچرخانيد تا از ورم آن کم شود.

9. آسيب ديدگي شانه

%20 آسيب ديدگي هاي ورزشي مربوط به شانه است که شامل دررفتگي، رگ به رگ شدن و ضرب ديدگي مي شود. اين آسيب ديدگي در ورزشهايي مثل تنيس، شنا، وزنه برداري، بيسبال و واليبال بيشتر اتفاق مي افتد. علائم اي عارضه، بروز درد، کوفتگي عضلاني و احساس ضعف و ناتواني در شانه مي باشد.

پيشگيري و درمان: براي پيشگيري از وقوع اين عارضه که بيشتر زماني اتفاق ميافتد که مدتي از شانه خود استفاده نکرده باشيد. مثل دوران تعطيلات ليگ، بهتر است قبل از شروع ورزش عضلات آن را با وزنه زدن تقويت کنيد. بهترين راه هاي درماني براي اين عارضه نيز RICE و داروهاي ضد-تورمي است.

10. آسيب ديدگي زانو در دونده ها

آسيب ديدگي زانو %55 آسيب ديدگي هاي ورزشي را تشکيل مي دهد و تقريباً ¼ اين مشکلات توسط پزشک جراح ارتوپد برطرف مي شود. البته دونده ها تنها قربانيان اين آسيب ورزشي نيستند. دوچرخه سواران، شناگران، افرادي که ايروبيک استپ کار ميکنند، و آنها که فوتبال و بسکتبال و واليبال بازي مي کنند نيز ممکن است به اين عارضه دچار شوند. در اين عارضه، استفاده بيش از حد از زانو باعث ناراحتي و آسيب رسيدن به تاندون زير کاسه ي زانو مي شود.

پيشگيري و درمان:کفش يا کفي کفش هايتان را مرتباً عوض کرده و از نوع مناسب استفاده کنيد. بين تمريناتتان مدت بيشتري استراحت کنيد. اگر زانويتان آسيب ديد حداقل دو روز از انجام دوباره ي ورزش خودداري کرده و از داروهاي ضد-تورم استفاده کنيد. قبل از شروع دوباره ي ورزش حتماً خود را خوب گرم کرده و در محل آسيب ديده از يخ استفاده کنيد.

پيشگيري بهترين درمان است

اکثر آسيب ديدگي هاي ورزشي به خاطر گرم نکردن صحيح و انجام حرکات کششي به طريقي نادرست قبل از ورزش کردن است. بالا بردن ناگهاني شدت ورزش هم مي تواند به شما صدمه بزند. از اين رو بهترين راه پيشگيري انجام حرکات صحيح کششي قبل و پس از ورزش و افزايش شدت ورزش به تناسب مهارت ها و تجاربتان در آن ورزش ميباشد .

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: یک شنبه 11 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?

چگونه با افزایش چربی خون مبارزه کنیم؟

 
چگونه با افزایش چربی خون مبارزه کنیم؟

 
آیا می دانید چگونه می توانید در زمانی که چربی خون تان رو به افزایش است،مقدار آن را ثابت نگه داشته و کاهش دهید؟

افزایش چربی های خون یکی از مشکلات شایع ناشی از زندگی شهرنشینی است که نه تنها افراد میانسال و سالمندان از آن رنج می برند، بلکه کم نیستند جوانان و نوجوانانی که این بیماری را تجربه نموده اند. متاسفانه باید اذعان داشت در خیلی از موارد این بیماری بدون هیچ علائمی در فرد وجود دارد که می تواند عوارض قلبی و عروقی را در فرد مبتلا حتی بدون علائم زمینه ای ایجاد نماید. لذا پیشگیری و کنترل این بیماری در مراحل اولیه می تواند از عوارض جبران ناپذیر آن پیشگیری نماید. توصیه های ذیل در کنترل چربی های خون مفید می باشد:
 
 
تغییر شیوه زندگی
تغییر سبک زندگی در بهبود سطح کلسترول خون نقش اساسی دارد . اگر دچار کلسترول خون بالا هستید به طور خلاصه وزن خود را کاهش دهید ، غذاهای سالم بخورید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . اگر سیگاری هستید ،سیگار را ترک کنید .
 

کاهش وزن
مطالعات متعدد تاکید دارند که اضافه وزن منجر به سطوح بالای کلسترول می شود . حتی کاهش 2.5 تا 5 کیلوگرم اضافه وزن می تواند کمک به کاهش سطوح کلسترول می کند . با نگاهی صادقانه به عادات غذایی و برنامه غذایی روتین روزانه خود شروع کنید و عادات غلط غذایی را از برنامه روزانه خود حذف کنید . شما باید بدانید در این زمینه باید انگیزه خود را قوی نمایید و حس مبارزه طلبی خود را برای غلبه بر عادات غلط غذایی تقویت کنید.
 
 
غذاهای سالم و دوستدار قلب بخورید
چیزی که شما می خورید اثر مستقیم بر سطح کلسترول خون شما دارد . در حقیقت در برخی افراد یک رژیم غذایی غنی از فیبر و دیگر غذاهای کاهنده کلسترول به همان میزان داروهای کاهش دهنده کلسترول کمک به کاهش کلسترول می کند .
 
 
چربی های سالم تر را انتخاب کنید
مصرف چربی های اشباع و چربی های ترانس ، کلسترول تام و LDL را افزایش می دهد . کمتر از 10 درصد از کالری روزانه خود را از چربی های اشباع استفاده کنید . چربی غیر اشباع تک زنجیره ای که در روغن زیتون ، بادام زمینی و روغن کانولا یافت می شود بهترین انتخاب چربی است . گردو و بادام از دیگر منابع سالم چربی هستند .
 
 
چربی های ترانس را حذف کنید
چربی های ترانس که در مارگارین ، شیرینی ها و کیک های قنادی یافت می شوند اثر منفی بر سطوح کلسترول خون دارند که نه تنها باعث افزایش LDL میشوند بلکه میزان HDL یا چربی خون مفید را نیز کاهش می دهند .
در حال حاضر بعضی از غذاها برای تبلیغ بیشتر دارای برچسب "بدون اسید چرب ترانس" هستند . باید گفت که به خیلی از این برچسب ها اعتماد نکنید . چنانچه یک ماده غذایی حاوی کمتر از 0.5 گرم چربی ترانس در هر میزان وعده مخصوص یک نفر باشد، می تواند با عنوان "بدون چربی ترانس " برچسب گذاری شود . این مقدار چربی خیلی به نظر نمی رسد ولیکن چنانچه مقدار زیادی از غذای با این مقدار ناچیز چربی ترانس بخورید ، این میزان به سرعت زیاد خواهد شد . به خاطر داشته باشید که لیست ترکیبات غذایی روی بسته بندی ها را بخوانید. در صورتی که غذایی حاوی چربی هیدروژنه باشد در واقع حاوی چربی ترانس است و باید به دنبال یک غذای جایگزین باشید .
 
 
کلسترول غذایی را محدود کنید
کمتر از 300 میلی گرم در روز کلسترول مصرف کنید ، این مقدار در صورتی که دچار بیماری قلبی هستید باید کمتر از 200 میلی گرم باشد . بیشترین منابع کلسترول شامل گوشتهای پرچرب ، زرده تخم مرغ و لبنیات پرچرب می باشد. از گوشت لخم و بدون چربی، جایگزین های تخم مرغ و لبنیات کم چرب استفاده کنید .


از غلات کامل استفاده کنید
مواد مغذی متعددی که در غلات کامل وجود دارند به سلامت قلب کمک می کنند. از نان های سبوس دار، پاستای سبوس دار، آردهای سبوس دار، و برنج قهوه ای استفاده کنید . جودوسر و سبوس جو از دیگر انتخاب های خوب و مناسب هستند .
 
 
از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده نمایید
میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند که کمک به کاهش کلسترول می کنند. از میوه های فصل به عنوان میان وعده استفاده کنید. علاوه بر این بیشتر از غذاهای حاوی سبزیجات استفاده کنید.
 
 
از ماهی نیز بطور منظم استفاده کنید
بسیاری از انواع ماهی ها نسبت به گوشت قرمز و ماکیان از درصد کمتری چربی اشباع و کلسترول برخوردارند. سالمون ، خال مخالی و شاه ماهی از جمله ماهی های غنی از امگا3 هستند که برای قلب بسیار مفید است.
 
 
از الکل جداً پرهیز نمایید
بعضی از مطالعات در کشورهای غربی مصرف متعادل الکل را با سطوح افزایش یافته HDL مرتبط دانسته اند، ولی از آنجا که این مطالعات در افرادی که سابقه طولانی مصرف الکل را داشته و نتیجه مفید حاصله بدلیل محدود نمودن آن میزان بالای مصرف بوده به جوامعی مانند کشورما که الحمدلله مصرف الکل بسیار محدود می باشد قابل تعمیم نمی باشد. حتی در آن جوامع نیز مزایای استفاده از آن در حدی نیست که بتوان استفاده از آن را به کسانی که قبلاً مصرفی نداشته اند توصیه کرد. بر همین اساس در افراد الکلی نیز ترک نمودن مصرف الکل مورد توصیه جدی می باشد.
 
 
به طور منظم ورزش کنید
ورزش منظم کمک به بهبود سطوح کلسترول خون می کند . با صلاحدید پزشک خود روزانه 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز داشته باشید . روزانه پیاده روی تند داشته باشید . دوچرخه سواری کنید . شنا کنید . برای اینکه بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید توصیه آنست که به یک گروه ورزشی بپیوندید و از ورزش کردن خود لذت ببرید. جالب است بدانید که لازم نیست حتماً 30 تا 60 دقیقه ورزش را در یک قسمت انجام دهید . چنانچه بتوانید در 3تا 6 قسمت 10 دقیقه ای ورزش کنید همچنان سطوح کلسترول خود را بهبود خواهید داد .
 
 
سیگار نکشید
چنانچه سیگاری هستید ، سیگار را ترک کنید . ترک سیگار کمک به افزایش سطح HDL می کند . مزایای ترک سیگار تنها به این مورد ختم نمی شود . تنها 20 دقیقه بعد از ترک ، فشار خون شما کاهش می یابد . بعد از 24 ساعت ریسک حمله قلبی کاهش می یابد . بعد از یک سال ریسک بیماری قلبی به نصف زمانی می رسد که سیگاری بودید . بعد از 15 سال ریسک بیماری قلبی در شما با فردی که هیچگاه سیگاری نبوده است برابری می کند .
 
 
مواد غذایی مکمل
ثابت شده است برخی محصولات طبیعی قادر به کاهش کلسترول خون هستند و برخی دیگر تنها کمک کننده هستند. با صلاحدید پزشک خود می توانید از محصولات و مکمل های زیز استفاده کنید:
* کنگر
* جو
* بتا-سیتوسترول (در برخی مکمل های خوراکی یافت می شود. )
* پسیلیوم (در غلاف و پوست دانه ها یافت می شود)
* سیر
* سبوس جو(در جو دوسر و جو کامل یافت می شود . )
* سیتواستانول (در برخی مکمل های خوراکی یافت می شود.)

 


برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: پنج شنبه 8 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?